El medi ambient, els barracons i el comerç: les grans problemàtiques del Vallès Occidental

Consulta quines són les temàtiques que marcaran la campanya a la comarca de cara a les eleccions del 26 de maig

Un tren d'FGC a Sabadell
Un tren d'FGC a Sabadell | Juanma Peláez
NacióDigital
15 de maig del 2019
 
Les infraestructures i la mobilitat ocupen un espai important en l'imaginari comarcal, fruit del dèficit d'inversions en aquestes matèries. El perllongament dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) a Terrassa i Sabadell han resolt gran part de la demanda col·lectiva, i la resposta dels usuaris justifica de bon tros les inversions fetes, amb un increment del nombre de passatgers que han dut la companyia a registres històrics a partir de la posada en marxa dels dos ramals, superant al 2017 els 50 milions de passatgers anuals.

No obstant, les reclamacions per estendre el ferrocarril fins a zones on encara no hi arriba, com a Castellar del Vallès o Matadepera, segueixen sobre la taula, així com la creació de noves estacions de Rodalies en trams municipals com Sabadell Can Llong o Terrassa Oest. La petició també passa per crear nodes intermodals en punts clau de la xarxa, com a Sant Cugat o Cerdanyola, articulant les línies de Rodalies i FGC per facilitar els transbords.

Infraestructures a mig fer

A nivell viari, el Quart Cinturó segueix sobre la taula amb totes les incògnites per resoldre. Aquesta via, de titularitat estatal, existeix en els trams de Terrassa-Vacarisses, però hauria d'arribar des de la cocapital vallesana fins a Granollers, passant per Sabadell. La ingerència mediambiental que suposaria alguna de les propostes plantejades fan inviable una entesa factible per traçar la via, impedint així la comunicació de les tres ciutats. Així mateix, l'enllaç entre les autopistes AP-7 i A2 a Castellbisbal és una obra llargament reivindicada, que ha patit molts retards i que facilitaria la connexió del Vallès amb la Catalunya interior.

L'existència de barracons en centres educatius d'arreu del territori crispa la comunitat educativa, sobretot a les capitals comarcals, on l'escola Sala i Badrinas de Terrassa i la Virolet de Sabadell són dos exemples de la reivindicació ciutadana per aconseguir equipaments d'obra nova. A nivell de seguretat, casos com el de la violació múltiple de Sabadell o la proliferació de crema de contenidors ha posat de manifest la inquietud ciutadana per aconseguir un entorn més just i garantista per poder caminar lliurement. 

Limitacions sanitàries

El dèficit en matèria sanitària a la comarca es materialitza amb la demanda per més serveis assistencials, després que es tanqués la porta a la construcció dels nous hospitals subcomarcals de Montcada i Rubí. A Sabadell, el trasllat de l'oncologia pediàtrica a la Vall d'Hebron ha estat un dels temes més qüestionats per la societat civil en els darrers mesos, així com la saturació que pateixen les urgències.

El preu de l'habitatge de compra i de lloguer també preocupa el Vallès, amb un increment que s'ha accentuat durant aquest mandat, sumat a les escasses promocions de protecció oficial. De la mateixa manera, s'ha treballat per incentivar l'atracció i manteniment de grans firmes en zones industrials de la comarca, on abunden els polígons on es concentra un alt percentatge de l'activitat industrial del país. 

Per tornar a la notícia principal, amb tots els enllaços a les 42 comarques i les 10 problemàtiques, pots clicar aquí.