infraestructures

Comencen les obres de millora de la C-58 entre Sabadell i Terrassa

Els treballs permetran eixamplar la calçada i millorar els accessos en un tram en el sentit Manresa, amb un pressupost de 14 MEUR

per Redacció, 24 de maig de 2019 a les 18:00 |
La C-58, al seu pas per Sant Quirze del Vallès | NacióSabadell
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha iniciat les obres per a l’eixamplament i millora d’accessos d’un tram de l’autopista C-58 entre Sabadell i Terrassa, en la calçada en sentit Manresa. Aquests treballs s’afegeixen als que estan en marxa entre Terrassa i Badia del Vallès, a la calçada en sentit Barcelona.

La C-58, una de les principals vies d’accés a Barcelona per als vehicles que venen del Vallès Occidental i el Bages, registra, a l’entorn de Barcelona, més de 160.000 vehicles diaris de mitjana i a l’altura de Terrassa centre, 54.000. Entre Barcelona i Sabadell, la calçada té tres carrils de circulació per sentit, i fins a Terrassa, dos. Aquest fet comporta congestions de trànsit i una minva de la funcionalitat en diversos punts de l’autopista, especialment en les zones a l’entorn dels enllaços i en les hores punta.

 
Territori i Sostenibilitat ha previst resoldre aquesta situació amb solucions tècniques diverses, segons cada cas. Així, ha elaborat un pla que inclou tres actuacions, que augmentaran la capacitat de la via i milloraran la fluïdesa i seguretat de la circulació.
 
Ampliació entre Sabadell  i Terrassa

 
Ara comencen les obres, per un valor de 14 MEUR, d’ampliació de l’autopista entre Sabadell i Terrassa en la calçada Manresa. Es preveu que els treballs tinguin un termini d’execució de 15 mesos. L’obra que ara s’inicia abasta un tram d’uns 4,5 quilòmetres entre els enllaços Ronda Oest de Sabadell i Can Parellada de Terrassa.
 
L’actuació consisteix en l’eixamplament de la plataforma per assolir quatre carrils; en un primer tram, aquesta ampliació facilitarà el trenat dels vehicles (canvis de carril) en la calçada principal; en un segon tram, l’eixamplament servirà per a formar una calçada lateral de dos carrils per a distribuir els moviments d’entrada i sortida a l’autopista i separar-los del trànsit de pas. D’aquesta manera, l’actuació afavorirà la fluïdesa en la circulació.
 
Actualment, hi ha un tram en aquest àmbit on el tronc passa a tenir dos carrils; amb l’obra, continuarà amb dos per al trànsit de pas en el tronc i dos, en el lateral, per a les entrades i sortides. Es preveu que 22.000 (prop de la meitat) dels 48.000 vehicles que circulen cada dia per aquest tram de la C-58 cap a Terrassa i Manresa, es podran incorporar al lateral i, així, el tronc quedarà per a 26.000 vehicles, que podran circular amb més comoditat, seguretat i fluïdesa.
 
Les principals actuacions previstes en l’obra que ara s’impulsa són:
 
- Tram entre la entrada de la Ronda Oest de Sabadell i la següent sortida, l'enllaç de Sant Quirze (quilòmetre 15,4): Es forma un quart carril continu per a millorar el tram trenat entre entrada i sortida. Com a conseqüència, es traslladarà el ramal de sortida de l’enllaç de Sant Quirze nord i es modificarà l’actual pas sobre el vial que comunica els dos costats de la C-58. La configuració de l'autopista C-58 en aquest primer tram serà, per tant, de 3 carrils per al tronc de l’autopista  i un quart carril, situat a continuació en el mateix tronc, per a trenats.
 
- Ramal d'incorporació de l’enllaç de Sant Quirze Nord (km 15,8). Es conserva el carril d’entrada a l’autopista i el tronc principal passa de 3 a 4 carrils. Uns 700 metres més endavant, la calçada es bifurca: es deixen 2 carrils per al tronc i dos carrils per formar una calçada lateral per absorbir l’elevat trànsit d’aquest tram.
El tronc principal continuarà amb una configuració de dos carrils sense connexions, fins al final de l’actuació, al quilòmetre 18,8. Les connexions seran recollides per la via col·lectora-distribuïdora.
 
- Via col·lectora-distribuïdora. La calçada lateral distribuïdora continuarà amb 2 carrils fins a l’enllaç de la riera de les Arenes, on la secció serà de 3 carrils durant uns 300 metres. Per a creuar la riera de les Arenes, es construirà un nou viaducte (de 128 metres de longitud), paral·lel al del tronc principal. Aquesta via col·lectora recollirà, així, la sortida i l'entrada de l'àrea de servei i els ramals d'entrada i sortida de l'avinguda del Vallès Nord i Sud. Al quilòmetre 18,5 la via es bifurca entre el carrer de l’Anoia i un últim accés a la C-58.
 
- Reordenació dels accessos. Addicionalment, les obres permetran reordenar i millorar els accessos als polígons de Can Parellada, Santa Margarida, Terrassa est i a la carretera BP-1503 (cap a les Fonts i Rubí). Així mateix, l’obra comportarà la modificació de la calçada lateral existent actualment a l’enllaç Terrassa est.
 
- Principals estructures: A més de la modificació del pas superior de l’enllaç de Sant Quirze nord i el nou viaducte sobre la riera de les Arenes, les obres inclouran el perllongament d’un pas inferior a l’entorn de l’enllaç Terrassa est per adaptar-lo a l’eixamplament de la plataforma.
 
- Altres treballs. Les obres inclouran altres tasques com els desviaments i reposició de serveis, els moviments de terres, la formació de ferms i paviments, els elements de drenatge, la senyalització i barreres de seguretat, la xarxa de telecomunicacions i enllumenat, o les mesures d’integració en l’entorn.
 
Fase final dels treballs entre Terrassa i Badia del Vallès
 
D’altra banda, les obres corresponents a l’ampliació de l’autopista C-58 de la calçada sentit Barcelona, entre Terrassa i Badia del Vallès, es troben en la seva última etapa. En concret, els treballs, que sumen una inversió de 14,6 MEUR, inclouen la construcció d’un tercer carril entre Terrassa est i l’enllaç de Sabadell Centre (al terme de Sant Quirze del Vallès) i la formació de nous carrils de trenat entre el nus de Sant Pau (Sabadell) i l’enllaç amb l’AP-7/B-30 (Badia del Vallès).

Es preveu que aquestes actuacions entraran en servei durant aquest estiu.

 

Participació