Dades

MAPES Quines són les carreteres del Vallès més perilloses?

La C-58, en el seu tram inicial entre Barcelona i Cerdanyola, el que concentra més accidents greus i mortals

per Roger Tugas Vilardell , 27 de desembre de 2019 a les 09:30 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 27 de desembre de 2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Nota sobre el mapa: Clicant al requadre inferior dret, s'amaga la llegenda. Picant sobre cada carretera, es desplega el seu nom (carretera), la província on es troba, els punts d'inici i final del tram, la longitud en quilòmetres (longitud_t), la mitjana anual d'accidents amb morts i ferits greus entre 2016 i 2018 (mitjana_ac), la intensitat mitjana diària de vehicles (IMD) i l'índex de risc calculat per l'edició 2019 d’EURORAP Catalunya (risc). També es pot desplaçar o fer més o menys gran el zoom de la imatge.

Els accidents greus i mortals a les carreteres catalanes han disminuït un 3,4% en el trienni 2016-2018, segons la XVIII edició de l'estudi d'avaluació de carreteres EuroRAP, presentat pel RACC. La caiguda del nombre d'accidents contrasta amb l'increment d'un 4,5% de la mobilitat, de manera que el risc global de patir un accident greu o mortal ha disminuït un 7,6% respecte a l'anterior trienni analitzat (2015-2017).


Dels més de 6.300 quilòmetres de carreteres analitzades, el 30% té un risc elevat o molt elevat i quasi totes elles són vies convencionals, ja que les autovies i autopistes són més segures. La distribució d'aquestes es pot consultar en el mapa superior elaborat per NacióDigital, a través del qual es pot constatar com aquestes vies perilloses estan distribuïdes per tot el país. En el trienni del 2009 al 2011, el percentatge de carreteres amb risc elevat o molt elevat era del 36%.

Les motocicletes, per la seva banda, representen el "primer problema que s'ha d'abordar a Catalunya", ja que estan involucrades amb el 43% dels accidents amb víctimes mortals o greus, tot i representar només el 5% de la mobilitat total.


Les carreteres amb revolts, les més perilloses de la comarca 

El Vallès Occidental, segons aquest treball, té fins a cinc vies amb perillositat alta i molt alta. Totes elles tenen en comú una gran presència de revolts. Lidera el rànquing la famosa carretera de l'Arrabassada, en tota la seva extensió. En relació a les altres quatre, amb perillositat alta, són la C-1413a, entre Rubí i Sant Quirze; la connexió del Vallès fins al Baix Llobregat, per Terrassa, quan acaba la carretera de Barcelona (N-150) i passa a ser la C-243c; a la zona nord-est del mapa de la ciutat egarenca n'hi ha una altra, la C-1415a que arriba fins a Sentmenat, passant per Castellar i, per últim, una petita part de la C-58, en el tram final, a l'altura de Vacarisses. 
  
I arreu de Catalunya?

El tram de la carretera C-37 entre Alcover i Valls és el tram amb el risc més alt ara, segons aquest estudi, amb molts accidents amb implicació de vehicles pesats -un 43% d'aquests-. En canvi, la carretera BP-1417 (de l'Arrabassada) ha passat de ser la carretera amb un índex de risc més alt en les darreres tres edicions de l'estudi a caure fins a la cinquena posició. Les altres vies amb risc molt alt són la BV-5001 entre Martorelles i Vilanova del Vallès, la N-260/N-152 entre Alp i la frontera amb l'estat francès i la N-154 entre Puigcerdà i Llívia .

En termes absoluts, per quart any consecutiu, la C-58 entre Barcelona i Cerdanyola ha estat el tram de carretera amb més accidents greus i mortals, amb la concentració del 67% d'accidents d'aquest tipus, per bé que també és una de les més transitades. La N-II entre Montgat és la segona via amb més accidents d'aquest tipus, per bé que ocorre el mateix que amb l'anterior, que la proporció en relació al trànsit no és especialment elevada.

De fet, si es visualitza el mapa d'accidents greus i mortals pel que fa a la mitjana anual per carretera, sense tenir en compte la densitat de pas de vehicles, la imatge és ben diferent, amb més intensitat en carreteres molt transitades, en especial de l'entorn de Barcelona:
 

 

Participació