Territori invertirà 2.500 milions en una setantena d'actuacions per millorar la mobilitat al Vallès

Entre els principals objectius destaquen la construcció de noves estacions de trens, d’aparcaments dissuasius, o la potenciació de la mobilitat amb bici i a peu

Es crearan noves estacions i intercanviadors ferroviaris.
Es crearan noves estacions i intercanviadors ferroviaris. | Cedida
05 de febrer del 2020
Actualitzat a les 17:33h
La mobilitat al Vallès Occidental i Oriental és un gran repte que les administracions han d'afrontar en els pròxims anys. Ara, el Departament de Territori i Sostenibilitat ha iniciat el procés d'informació pública del Pla Específic de Mobilitat del Vallès (PEMV), un document que inclou una setantena d'accions basades en el transport públic i la sostenibilitat.

En concret, s'invertiran 2.500 milions d'euros en mesures relacionades amb el transport públic ferroviari, el transport públic per carretera, el transport privat, la mobilitat a peu i amb bicicleta, i la gestió de la mobilitat. Entre els objectius que es volen aconseguir amb l'aplicació de totes les mesures és incrementar del 13% al 21% l'ús del transport públic en desplaçaments dins del Vallès i fins al 50% amb Barcelona. Per contra, es vol reduir en un 10% el trànsit viari i en un 9% les emissions de gasos amb efecte hivernacle pel 2026, entre d'altres.

El Vallès està format per 62 municipis (23 al Vallès Occidental i 39 al Vallès Oriental) amb una població total de més d'1,3 milions d'habitants. De fet, el Vallès Occidental és la segona comarca de Catalunya més poblada. L'any 2019 la seva població arribava a 923.976 habitants, només superada pel Barcelonès (2.264.301) i seguida del Baix Llobregat (818.883). Per la seva banda, el Vallès Oriental té 408.672 habitants.

Diàriament, hi ha 845.000 desplaçaments interurbans interns al Vallès, amb una quota mitjana de l'ús del transport públic del 13%. Pel que fa a en relació amb l'àmbit de Barcelona, es produeixen diàriament 580.000 desplaçaments, amb un 43% d'ús del transport públic de mitjana.

A més a més, és un àmbit amb un gran pes econòmic en el marc català, representa el 17%, disposa d'una extensa malla d'activitat industrial i engloba punts singulars de gran desenvolupament social i econòmic com la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), el Parc tecnològic Parc de l'Alba, el Circuit de Barcelona-Catalunya i un gran nombre de polígons industrials de referència.