Una passarel·la connectarà Barberà amb Baricentro per sobre de l'AP-7 el 2020

L’enllaç es farà per l’espai on antigament hi havia les carpes Bora-Bora | Costarà 1 MEUR que assumirà el centre comercial

Simulació de la passarel·la
Simulació de la passarel·la | Ajuntament de Barberà
Albert Segura
26 de febrer del 2019
El projecte de la passarel·la que unirà el nucli urbà de Barberà del Vallès i el sector de Baricentro podria estar enllestida al 2020. L'Ajuntament ha presentat l'avantprojecte del passatge destinat a vianants i bicicletes, que serà presentat a tota la ciutadania quan s'entri en la fase d'aprovació inicial del projecte.

L'avantprojecte ha estat treballat per Batlle i Roig Arquitectura i SBD Simon i Blanco, que han valorat la intervenció en 2,5 milions d’euros. Es preveu que les obres comencin a finals d'aquest any i s'executin durant el 2020.

Aquesta actuació permetrà connectar de forma segura amb el sector de Baricentro, superant així una situació que des de fa molts anys està sent reclamada pels barberencs i barberenques, especialment per la perillositat que representa.

El projecte proposa aquesta connexió a través del nus del Vallès, la manera més directa possible mitjançant una passarel·la exempta, paral·lela al pont de la carretera N-150. El nou passatge té una longitud de 570 m fins al límit del terme municipal amb Cerdanyola del Vallès, i es planteja amb una amplada lliure de pas de 3 m, en tota la seva longitud. Contempla una plataforma compartida per a vianants i bicicletes, amb baranes a ambdós costats, i incorporen la il·luminació a la barana del costat nord-oest, i una jardinera correguda al llarg de tota la passera, a la barana del costat sud-est.

Es proposen dos accessos molt propers entre si, a l'extrem del costat del sector Baricentro; un directe mitjançant dos trams d’escala, i un en rampa del 6% de pendent i una longitud de 66 metres, per garantir l’accessibilitat i el pas de les bicicletes. L’espai ocupat per les escales i la rampa d’accés s’enjardinarà de la mateixa manera, amb plantacions arbustives i praderes, i enfiladisses a peu dels murs.

A l'altre extrem, tocant el nucli urbà, el nou recorregut comença a la cruïlla entre el carrer d’Arquímedes i la rotonda de la N-150, i es desenvolupa al llarg del vial d’accés a l’edifici Seat, reduint la seva amplada de 8 a 6 m, per donar continuïtat als 6 m d’amplada del vial existent que continua paral·lel a l’autopista. D’aquesta manera es generarà un nou passeig al mateix nivell que el vial, entre el parterre existent i l’aparcament en bateria, al llarg de 65 m de longitud.
 

Avantprojecte de la passarel·la del Baricentro. Foto: Ajuntament de Barberà


Una demanda històrica

Aquesta és una necessitat que la ciutadania venia reclamant des de fa molts anys i que portava encallat perquè no es complien els acords i convenis establerts. L'any passat, el govern municipal decidia canviar d’estratègia, reclamant a Baricentro que ingressés a l’Ajuntament els diners preacordats (uns 2 milions d’euros), perquè l’Ajuntament tirés endavant l’obra. A més, es va decidir aprofitar l'avinentesa i introduir nous criteris de connectivitat intermunicipal, i de mobilitat i accessibilitat.

Està previst que el projecte definitiu quedi enllestit el mes de març. A continuació s'iniciarà la fase per a la seva aprovació inicial i definitiva, per continuar després amb el procés de licitació i contractació de les obres i, finalment la seva execució, entre aquest 2019 i el 2020. A banda de l’ingrés que ha d’efectuar Baricentro, també està previst participar de la convocatòria de fons FEDER, el projecte contempla la possibilitat, més endavant, que la passarel·la es perllongui cap a Cerdanyola i Ripollet.
 

Baricentro i Barberà quedaran enllaçats per sobre l'AP-7. Foto: GoogleMaps