rubitv.cat Tancar
 
 
06-06-2012
 

Deures o no deures? Aquesta és la qüestió

Purificació Barceló

No fa gaire, la principal associació de pares i mares de França es va mostrar contrària al fet que les escoles posin deures cada dia. Criticaven la mesura i anunciaven una 'vaga de deures'. La posició d’aquesta associació ha obert també un debat entre les Ampes catalanes sobre la seva idoneïtat.

Els contraris a les feines escolars a casa diuen que l’ensenyament de matèries correspon només a l’escola i als mestres, que els nens i les nenes han de jugar i fer altres activitats, que els deures provoquen desigualtats entre els infants i frustració a les famílies, que després de llargues jornades a escola contribueixen a estressar els petits i que no s’ha demostrat que siguin determinants en els resultats acadèmics. Jo afegiria que, en molts casos, són motiu de conflicte a casa. Molts pares/mares ens descobrim, dia sí i dia també, dient frases de l’estil: 'Tens deures?' 'Ja has fet els deures?' o 'Vols fer el favor de posar-te a fer els deures en lloc de mirar la 'tele'?'. I em pregunto si no és precisament aquesta la raó per la qual moltes famílies han iniciat  la seva croada particular en contra dels deures.

De debò que no són profitosos per als nostres fills? O és que ens és més còmode no haver d’afrontar cada dia el temible moment de lluitar perquè els acabin fent? Personalment, com a mare, penso que les feines escolars a casa poden ajudar a consolidar els coneixements que els alumnes reben a l’escola, els poden permetre adonar-se si han entès aquella manera de resoldre un determinat problema de matemàtiques o si han assimilat la forma correcta de presentar un dossier de naturals. A més,  creen hàbit d’estudi, fomenten la responsabilitat i l’organització del temps i contribueixen a donar més importància a tot el que aprenen. Els alumnes veuen que allò que els mestres expliquen a l’aula té una aplicació a l’hora de resoldre exercicis o fer activitats... Evidentment que costa que els petits facin deures, com també que es rentin les dents, mengin verdura bullida, siguin ordenats o vagin a dormir d’hora,  però no crec que per això hàgim de renunciar a aquests hàbits tan saludables... A més, el volum dels deures ha canviat molt els últims anys. Per a molts nens i nenes s’han acabat les tardes dedicades a les feines de l’escola,  que vam viure molts dels que ara som pares/mares,  i s’ha passat a uns deures de repàs, de petites activitats,  que en pocs casos ocupen als infants més d’una hora de dedicació.

Entre els experts també  hi ha diversitat d’opinions, però molts coincideixen a criticar els deures 'clàssics', interminables, basats en la repetició i la memòria, i també que els alumnes hagin de fer a casa les feines no acabades a l’escola. A favor, en canvi,  diuen que  les activitats de repàs contribueixen a consolidar la cultura de l’esforç,  sempre i quan siguin creatives: 'si els deures fossin més divertits podrien aprendre sense adonar-se’n', argumenten. I aquí,  potser, és on rau un dels reptes de l’escola d’avui. Els centres tenen l’oportunitat d’aprofitar els recursos amb els què compten i, molt especialment les noves tecnologies, per enfocar l’ensenyament des d’una perspectiva nova,  molt més engrescadora per als alumnes, amb la idea que experimentar és aprendre per a sempre, mentre que memoritzar només és aprendre per a una estona... En base a això caldria dir NO a la llista de sumes i restes o als exercicis interminables de gramàtica i SÍ a la recerca d’informació, a escriure un poema, a inventar una història fantàstica, a resoldre un problema de matemàtiques, a experimentar com la fusta sura en l’aigua o a investigar per què dia a dia una mongeta embolicada en cotó mullat es converteix en una planta...

En la nostra societat actual cal prioritzar la recerca d’informació per sobre de l’acumulació de dades. És important que els adults del futur tinguin recursos per accedir al coneixement, siguin crítics i sàpiguen com analitzar i valorar aquesta informació en un context determinat. I aquest és un aprenentatge que l’actual escola té el repte d’oferir.

Defensem doncs els deures, però sense caure en antigues rutines. Uns deures mesurats, que complementin els coneixements que aporta l’escola, engrescadors, basats en l’experimentació, que contribueixin a la formació integral de l’alumne i que comptin amb la complicitat de mestres, infants i, sobretot, de les famílies...

Purificació Barceló, periodista.

 
1 comentaris
 

Comentaris

07-06-2012
11:30
 
Laura

Em sembla molt bé i molt coherent el que dius. Gràcies per aquest punt de vista.

 
 
Afegir comentari
  • Nom
     
  • E-mail
     
  • Comentari
     
  •  
  •  
 

Tots els comentaris seran moderats abans de publicar-se.

Rubitv.cat no es fa responsable de l’opinió expressada pels usuaris. No es permeten comentaris ofensius, il·legals o que faltin a la dignitat de les persones. Rubitv.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri inapropiats.

Llegir avís legal

 

Notícies Relacionades

Opinió

21-06-2018

 

Posicionament de l'AUP sobre l'Escola de Música

Recentment podíem llegir a la premsa que un grup de mares i pares de l'Escola de Música (…)

Societat

19-06-2018

 

Mares i pares de l'Escola de Música denuncien que el centre 'té preus d'escola privada'

Un grup de mares i pares de l'escola municipal de Música Pere Burés està duent a terme (…)

Societat

18-06-2018

 

240 infants de les escoles bressol públiques tanquen el curs amb un ball a La Llana

Les grades del pavelló de La Llana s'han omplert aquest dilluns de famílies per veure l'(…)

Cultura

04-06-2018

 

Centenars de persones gaudeixen de la ballada dels infants de l'Esbart a la plaça Salvador Allende

Els 180 alumnes de l'Escola de l'Esbart Dansaire han protagonitzat aquest dissabte una bal(…)
 
 

Subscriu-te al nostre butlletí

  • e-mail
 
 
Bars i Restaurants
Taxis i telèfons d'interès
Rep les notícies de Rubitv.cat per WhatsApp!