coronavirus

Els mitjans de comunicació donen una imatge del SARS-CoV-2 «com a bell i poc realista i contagiós»

Així ho apunta un estudi de l'Institut de Ràdio Televisió Espanyola i la UAB

per A.H., Sabadell, Catalunya | 14 de setembre de 2021 a les 09:00 |
Coronavirus | EMA
S'ha transmès una percepció del virus SARS-CoV-2 "com a bell i poc realista i contagiós". Aquesta és la conclusió d'un estudi que han elaborat investigadors de l'Institut de Ràdio Televisió Espanyola i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) quant a les representacions fetes, que majoritàriament s'ha optat perquè fossin en color i en 3D.

A més, el treball ha apuntat l'existència "d'una correlació negativa" entre la bellesa detectada i el nivell didàctic de les figures mostrades: "Com més bells eren percebuts els coronavirus, aquests eren entesos com menys didàctics pels espectadors", ha apuntat. El responsable de l'estudi, i membre del centre de formació especialitzada de la corporació i professor del Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat de la UAB, Miguel Ángel Martín-Pascual, ha recordat "la gran responsabilitat" dels mitjans de comunicació en "proveir una correcta informació".


Ha convidat a reflexionar que es valori "si presentar il·lustracions belles del coronavirus que no es corresponen amb les fotografies reals del mateix és una pràctica que, lluny de servir com a informació didàctica per a l'audiència, pogués ser entesa com una manera de presentar fake news visuals". I és que, tal com ha recordat, "la imatge real" és en blanc i negre i en dos dimensions.

Una altra investigadora del treball, del grup Neuro-Com de la UAB, Celia Andreu-Sánchez, no ha descartat que aquesta impressió difosa "hagi pogut impactar en el comportament dels ciutadans, així com en els seus estats emocionals". Per això, ha interpel·lat als comunicadors científics a prendre nota d'aquest estudi "per a futurs contextos de salut pública, en els quals el comportament de la població és essencial".


Altres notícies que et poden interessar




 


 

Participació