infraestructures

La Campanya Contra el Quart Cinturó liquida el projecte quan es validi la caducitat ambiental

Convida a replantejar aquesta via, obrint diàleg amb tots els agents possibles

per Albert Hernàndez, Sabadell, Catalunya | 16 de febrer de 2022 a les 17:38 |
Final de la B-40 a Terrassa. | Anna Mira
La Campanya Contra el Quart Cinturó ha donat per acabat aquest projecte, un cop que hagi caducat la tramitació ambiental i que per silenci administratiu així ho haurà de reconèixer el Ministeri de Transició Ecològica i el Repte Demogràfic -en un marge d'unes dues setmanes-. D'aquesta manera, ho ha expressat el membre de la plataforma, Toni Altaió.

Una situació que neix, tal com ha precisat, del gener de l'any passat, quan ja es va advertir d'aquesta extinció i davant d'aquesta situació van demanar al ministeri que ho resolgués, però passat aquest temps no hi ha hagut resposta, ha assegurat. Igual que amb un recurs d'alçada davant el Secretari d'Estat de Medi Ambient -presentat a principis de novembre de 2021- per una presumpta desestimació de la declaració de caducitat.


"No es podrà aprovar inicialment l'estudi informatiu del tram entre Terrassa i Granollers”, com està previst en els Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) i tampoc projectar-ne res, perquè "la llei ens ampara" que es freni. Per això, Altaió ha assenyalat que "s'obre una nova finestra d'oportunitat" i es replantegi el Quart Cinturó. En aquest sentit, ha instat que des del govern espanyol promogui "espais de participació i concertació" amb la representació de tots els agents possibles, per tal que es doni una mirada "actualitzada i compromesa".

Així mateix, ha reclamat la participació del Govern perquè pressioni, i s'impliqui, en la petició que l'executiu espanyol abandoni el projecte. I és que, tal com ha recordat l'altre membre d'aquest grup contrari a la B-40, Manel Cunill, "forma part del passat, de fa més de 50 anys, quan es va planificar i ara pesen més els problemes ambientals”.



Els dos integrants d'aquest moviment contrari a la infraestructura han coincidit que "no té sentit invertir ni un cèntim" al projecte i que sí ho té fer-ho "per vertebrar una veritable xarxa de transport" entre els Vallesos, per on han precisat hi ha 845.000 desplaçaments diaris i 580.000 van direcció a Barcelona.

La via contenciosa o la penal


Altaió no ha descartat que es dugui a la justícia, ja pot ser via contenciós administratiu o, fins i tot, la penal "si es transgredís un tema ambiental", ha advertit. Ha garantit que des de la Campanya Contra el Quart Cinturó es "vetllarà per l'arxiu" d'aquests informes. En el cas que es reprengués, "caldria començar des de zero".

Tercera caducitat

  
Altaió ha admès que la situació "no és nova", ja que és la tercera caducitat relacionada amb el Quart Cinturó. Segons ha relatat, el 2006 van expirar unes consultes ambientals i el 2012 afectava a tot l'expedient de l'estudi informatiu. I ara ha arribat el tercer, originat al gener de fa un any.

 

Participació