Aquest dilluns
ha entrat en vigor la nova llei de Trànsit que, entre d'altres coses,
sanciona tenir el telèfon a la mà quan es condueix, encara que no es faci servir. Una acció que es tradueix en la
retirada de sis punts del carnet i
200 euros -es manté mateixa quantia-. A Catalunya, des de fa uns mesos, hi ha
dues càmeres -a la C-58 i la B-23-, amb un
sistema d’intel·ligència artificial, que controlen la
manipulació d'aquests aparells
al volant.
Són “càmeres zenitals, pensades per
captar la matrícula i l'interior del vehicle, la
zona del conductor”, explica el responsable de Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) del Servei Català de Trànsit (SCT), Josep Marselles. Detalla que incorporen “una innovació” que consisteix en el
reconeixement de patrons amb l'ús del mòbil com ara, si es troba al costat de l'oïda, davant del volant o al costat, entre d'altres situacions “més probables” que ho simulin, i també controla “si es
duu el cinturó”, afegeix. Una avenç que ha estat possible gràcies a un acord amb el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI)
La iniciativa respon a que, amb dades del SCT, el 2020
un 26% dels accidents en zones interurbanes va ser per
distraccions, cosa que va lligada majoritàriament amb l'ús del mòbil i el
2019 -sense l'afectació de la Covid-19-, la dada
era del 24% en el total de sinistres.
El mecanisme de les càmeres, situades a prop de les entrades i sortides de Barcelona, és fer
fotografies indiscriminadament i la intel·ligència artificial
filtra les imatges que poden retratar un dels comportaments “probables”. Un tècnic de l’SCT ho revisa i fixa si ho és o no, d'aquesta manera, el sistema s'ha anat perfeccionant amb l'entrada de paràmetres.
Prova pilot exitosa
Els dos aparells que s'han instal·lat al
Baix Llobregat i al
Vallès Occidental, “on ja hi havia la infraestructura necessària” per muntar-ho, sense necessitat de crear-ne una de nova. Es tracta d'una
prova pilot i els resultats han estat satisfactoris, determina Marselles. “L'algoritme ha reconegut un
50% de casos sancionables”, destaca i per això,
abans de l'estiu deixarà d'estar en fase de proves i
s'activarà per sancionar.
Tot i així, Marselles assegura que
hi ha aspectes a millorar ja que per la nit “és pràcticament impossible i depenent de les hores del dia, per la posició del sol, es poden captar imatges que no es poden tractar”. L'expansió d'aquestes càmeres per la xarxa viària dependrà de “si funcionaran” en detectar aquests comportaments, diu el responsable de TIC de l’SCT, a partir d'ara a la C-58 i la B-23.