Aquest article es va publicar originalment el 29 de maig de 2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Si hi ha una
reivindicació històrica a Rubí que pugui acostar-se a la de
l'hospital és, sens dubte, la
segona estació dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya a La Llana. Projectada l'any 2010 -pràcticament al mateix temps de la col·locació de la "primera i última pedra" de l'Hospital Vicenç Ferrer-, ha estat present en diversos
Plans de Mobilitat i planificacions d'infraestructures de la Generalitat, però el cert és que han passat 12 anys i l'estació no s'ha construït mai.
Això deixa Rubí, la quarta ciutat més gran del Vallès Occidental, en una situació molt allunyada de les altres tres:
Terrassa compta amb quatre estacions dels FGC (Terrassa Rambla, Vallparadís-Universitat, Estació del Nord i Nacions Unides), a la qual s'hi podria sumar
Les Fonts si es reprèn el procés d'annexió del barri a la cocapital vallesana;
Sabadell ja en té cinc (Can Feu-Gràcia, Plaça Major, La Creu Alta, Sabadell Nord i Sabadell Parc del Nord) i
Sant Cugat, vuit (Hospital General, Mira-sol, Sant Cugat, Valldoreix, La Floresta, Les Planes, Baixador de Vallvidrera, Sant Joan i Volpelleres). Rubí, en canvi, té una sola estació, que a partir d'ara
s'anomenarà Rubí Centre.
La segona estació dels FGC de Rubí està projectada des de l'any 2010, quan es va licitar un
estudi informatiu per construir-la, al carrer Castell. L'estació tenia una doble funció: evitar que els residents a barris pròxims a La Llana i les urbanitzacions del nord-est de la ciutat haguessin de creuar la ciutat en vehicle privat fins a l'estació actual -amb dos aparcaments d'accés lliure i, actualment
de zona taronja-, i, per altra banda, dotar de protagonisme una part de la ciutat que havia de renovar-se amb l'aprovació del
Pla d'Ordenació Urbanística Municipal iniciat l'any 2005, però
que continua en stand by.
L'Ajuntament de Rubí va lliurar, l'any 2007, un
estudi que evidenciava els beneficis de la implantació de la segona estació. Les millores eren clares:
augment de la cobertura territorial, millora de la
qualitat del servei, reducció d'
impactes urbanístics i
millora de la qualitat ambiental, entre d'altres. De fet, amb la construcció d'aquesta segona estació "més d'un terç dels ciutadans de Rubí tindrien el servei de ferrocarrils a menys de 10 minuts a peu", segons cita el portal
Trenscat.com. Segons el mateix portal,
9.000 usuaris farien servir la nova instal·lació, el que suposa dos terços dels quals actualment agafen el tren a Rubí.
Els diversos plans d'infraestructures que dibuixaven aquesta estació, a més, assenyalaven que el temps de desplaçament a Barcelona augmentaria
molt poc significativament, tot i que anava acompanyada de la construcció d'una altra estació a Terrassa (
Terrassa Sud), a més que ja es preveia l'augment de
freqüències que
ben aviat serà una realitat al Metro del Vallès.
Durada del trajecte Rubí-Barcelona
Tren: 33 minuts - 36 minuts amb la segona estació de Rubí
Cotxe: 28 minuts
Projectada des de 2010, "no prioritària" al 2021
Diversos plans, com el
Pla de Mobilitat del Vallès o el
Pla Director d’Infraestructures (PDI) de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) han incorporat -i fins i tot pressupostat, amb uns
16 milions d'euros- aquesta segona estació. Tot i això, no s'ha arribat a construir mai, i segons les últimes declaracions de
Marta Subirà, presidenta de
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya l'octubre de 2021, "no és una prioritat" en els pròxims cinc anys.
Aquestes declaracions van tenir una resposta immediata
de la plataforma FEMVallès, per exemple, que va considerar l'anunci de Subirà com una "gerra d'aigua freda". A més, recorda que "gràcies a la construcció de noves estacions al Vallès, FGC ha vist créixer el nombre de passatgers un 39% respecte al 2010", posant l'exemple de
Volpelleres, la vuitena estació de Sant Cugat.
La nova estació de La Llana donaria servei a polígons i un futur complex residencial. Foto: Marta Casas