Aquest article es va publicar originalment el 30 de juliol de 2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El govern espanyol invertirà
1.050 milions d'euros durant els pròxims set anys
per ampliar l'AP-7 i l'AP-2 i millorar la seva seguretat i fluïdesa. Així ho ha anunciat la ministra de Transports,
Raquel Sánchez, en una roda de premsa a la seu de l'executiu espanyol a Catalunya en què l'han acompanyat la delegada del govern espanyol, Maria Eugènia Gay, i el secretari general d'Infraestructures del ministeri, Xavier Flores.
Flores ha admès que
les dues autopistes -de titularitat estatal-
estan "al límit" de la seva capacitat. De fet, segons
dades facilitades per l'executiu, el trànsit de vehicles a l'AP-2 des que van desaparèixer els peatges -ara farà un any- s'ha duplicat, mentre que el de camions s'ha triplicat. En el cas de l'AP-7, el volum de vehicles s'ha incrementat un 40% i el de camions un 80%. Sobre el conjunt d'obres programades, Sánchez ha detallat que
permetran als usuaris estalviar 750 milions d'euros i 6,3 milions d'hores d'espera en cues cada any.
Les actuacions suposaran l'obertura de 42 processos de licitació sobre un total de
224 quilòmetres i
es dividiran en quatre eixos. Per una banda, la
millora dels enllaços existents, unes actuacions amb una inversió prevista de 52,6 milions d'euros, i per l'altra, la
construcció de nous enllaços, amb una despesa estimada de 75,9 milions d'euros. La partida més important, però, és per a actuacions de
millora de la funcionalitat i la capacitat de les vies, amb 687 milions d'euros. Finalment, el govern espanyol preveu actuacions complementàries per valor de 233,7 milions d'euros, una partida que inclourà
inversions a altres vies més enllà de l'AP-7 i l'AP-2, però que també es veuen afectades de forma indirecta pel seu trànsit.
"El que volem és transformar l'AP-7 i l'AP-2 per fer-les més resilients i més segures", ha indicat Flores. "
No pot ser que quan tinguem un accident i fins i tot una punxada d'un camió, que se'ns aturi tot i que les cues arribin fins al nus de la trinitat. Hem de tenir una via capaç d'absorbir aquestes incidències", ha afegit el secretari general d'Infraestructures. En aquest sentit, ha detallat que el pla no preveu la construcció d'autovies paral·leles a les autopistes. La prioritat és, segons el govern espanyol,
"aprofitar al màxim la infraestructura ja existent".
Aposta per la sostenibilitat
Durant la presentació del programa, la ministra Sánchez ha remarcat que les actuacions, en cap cas, pretenen incentivar l'ús dels vehicles privats i entrar en
contradicció amb els objectius climàtics. "L'aposta pel ferrocarril és clara, i també volem descarbonitzar i reduir les emissions", ha destacat per afegir que "el que volem és que les formes de desplaçar-nos siguin més respectuoses amb el medi ambient".
De fet, la ministra de Transports ha lamentat que hi hagi gent interessada a utilitzar aquest tema per "alimentar el
fals debat entre la inversió i la sostenibilitat ambiental" i ha defensat que "quan parlem d'augmentar la capacitat no volem introduir més demanda, sinó d'adaptar la infraestructura a la situació actual i a les estimacions més realistes que tenim sobre el futur".