Aquest article es va publicar originalment el 2 de setembre de 2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Fa un any que
es van alliberar la
majoria de peatges que travessen Catalunya, només queden quatre de pagament (Túnel del Cadí, Túnel del Vallvidrera, C-16 (Sant Cugat-Manresa) i C-32 (Castelldefels-Vendrell))-. En aquest temps,
l'AP-7 ha doblat els accidents mortals i greus.
Les morts
han passat de 12 a 25 i els sinistres amb
ferits de gravetat, de 37 a 66, tal com ha detallat el Servei Català de Trànsit (SCT). En aquest sentit, cal lamentar que han augmentat les
víctimes mortals de col·lectius vulnerables:
6 motoristes i 7 vianants. També hi ha hagut més morts a l’AP-2 -de 0 a 4- i a la C-33 -d’1 a 2-.
Entre aquesta vintena de defuncions, tres es van produir en un
accident múltiple a l'AP-7, a l'altura de Barberà.
Va ser a principis d'any i els Mossos d'Esquadra van detenir el
camioner implicat en l'accident a qui van acusar de
tres homicidis imprudents i que inicialment va quedar
en llibertat amb càrrecs, després de prestar declaració.
Precisament, la
presència de camions a la via, sumada a la postpandèmia, la nova situació a l'AP-7 ha provocat
un increment del trànsit, fet que, combinat amb la poca execució pressupostària i el poc reforç d'opcions alternatives per descongestionar la via, ha convertit aquesta carretera en un dels punts
més conflictius de la xarxa viària catalana. És per això que
Trànsit planteja reduir el límit de velocitat a 100 km/h a 10 trams de la via.
Més de 2.000 morts menys
Tot i la crescuda a l'AP-7 circular de franc, tal com ha indicat el SCT, ha provocat
2.240 víctimes menys. La millora general de la seguretat viària al conjunt de la xarxa catalana ha permès
reduir un 17,3% l'accidentalitat des de l'1 de setembre de 2021, atès que
hi ha hagut 10.733 víctimes, per les 12.973 registrades entre 2018 i 2019.
Menys IBI
La retirada dels peatges també
ha comportat contratemps com l'augment del trànsit o la caiguda d'ingressos per
IBI d'algunes localitats com
Sant Julià de Ramis o
Bàscara. Un any després, els experts aposten per mesures com la velocitat variable o l'impuls del
Corredor Mediterrani, mentre que Europa reclama un nou model de pagament en funció dels quilòmetres recorreguts i les emissions dels vehicles.
Més concretament, pel que fa a la
mobilitat registrada en aquest primer any de supressió del pagament a les autopistes, l’AP-7 ha registrat un
increment de la congestió del 37,6% en el tram nord entre la Jonquera i Parets i del 26% en el tram sud entre el Papiol i Ulldecona. En canvi, en els trams centrals entre Parets i Barberà i de Barberà al Papiol la mobilitat ha baixat, principalment per la desviació de vehicles cap a la C-33, autopista també alliberada, per accedir a Barcelona.
Tanmateix, en el moment de la retirada dels peatges, la titular del ministeri de Transports,
Raquel Sánchez, ja va dir que el pagament es recuperaria "en un futur", amb un sistema "no assimilable al peatge tradicional". Segons va indicar la ministra aleshores, l'executiu espanyol contemplava començar a aplicar el nou sistema de pagament a partir del 2024, malgrat que el mecanisme encara està per concretar.