ERC exigeix les inversions pendents i millores a Rodalies

Els republicans presenten una moció al ple per demanar el traspàs del servei a la Generalitat

Redacció
26 d'octubre del 2022
Esquerra Republicana de Rubí presentarà una moció al ple d'aquest dijous, corresponent al mes d'octubre, per exigir l'execució de les inversions pendents i millores a la xarxa de Rodalies, una de les infraestructures on l'Estat espanyol presenta més dèficit acumulat d'inversions en els últims anys.

Segons els republicans, aquest incompliment és una "deixadesa per part del govern de Pedro Sánchez que afecta més de 400.000 usuaris que utilitzen diàriament aquest servei i en pateixen recurrentment les seves clares deficiències i les mancances històriques", diuen en el text de la moció. Una afirmació que exemplifiquen en la fallada del sistema que es va produir el passat mes de setembre, i que va deixar sense servei tots els trens de Rodalies, Regionals i Llarga Distància, però que es repeteix de manera "constant" amb anul·lacions i retards.

Per a ERC, la xarxa de Rodalies i els serveis de mitja distància són "clau" per a la mobilitat diària i per garantir una mobilitat sostenible, i és una "irresponsabilitat i mala gestió política" permetre que en plena emergència climàtica es generi aquesta "desconfiança i aversió" cap al sistema de transport públic. 

Els republicans presenten unes dades que titllen de "despropòsit": dels 4.300 milions previstos en el Pla de Rodalies 2008-2015 només se'n va executar un 13%, un 60% dels quals van anar a parar al nou accés a l'aeroport del Prat. Pel que fa al Pla de Rodalies 2020-2030, només s'ha executat un 8,7%, i dels 2.100 milions previstos entre 2016 i 2020, només un 40%.

Per tot plegat, la moció proposa exigir al govern de l'Estat l'execució de la inversió infraestructural pendent a tot el sistema ferroviari català, complint els terminis del Pla de Rodalies i afegint-hi les millores necessàries; completar íntegrament el traspàs del Servei de Rodalies i les seves infraestructures, instar les administracions a treballar en la línia dels Objectius de Desenvolupament Sostenible impulsant accions que incrementin l'ús del tren en detriment del vehicle privat, que les inversions dels governs de la Generalitat i de l'Estat es prioritzin tenint en compte les necessitats d'equilibri territorial i que la Generalitat elabori un pla de gestió del servei de Rodalies per proporcionar un servei de qualitat i atractiu per als usuaris.

ERC també recorda que l'any 2010 la Generalitat va assumir responsabilitats de supervisió en virtut del que havia de ser el traspàs de la competència, sota una titularitat que atorga l'article 169 de l'Estatut. Així, el Govern català va assumir la gestió dels trens - horaris, freqüència de pas, tarifes i informació als usuaris - però la titularitat, gestió i explotació de la infraestructura d'estacions, vies i andanes va seguir en mans d'Adif, empresa pública que depèn del Ministeri de Foment. "De fet, l'operadora del servei ha quedat condicionada a un senzill conveni amb la mateixa Renfe i qualsevol opció de millora horària ha sofert constantment les limitacions d'una infraestructura àmpliament afectada per una desinversió i manca de manteniment per part del Ministeri de Foment", lamenten els republicans.