El Govern de la Generalitat facilitarà la creació de 14.677 noves places d'aparcament d'intercanvi modal, park&ride, situades al costat de fins a 102 estacions ferroviàries o d'autobús de 81 municipis de la regió metropolitana de Barcelona, entre els quals, Rubí. En concret, a la nostra ciutat hi haurà dues infraestructures d'aquest tipus: un aparcament de més de 300 places al costat de l'estació dels FGC (Rubí Centre) i un altre d'entre 100 i 300 places al costat de la Renfe (Rubí - Can Vallhonrat).
Aquests aparcaments es podran construir gràcies al nou Pla Director Urbanístic (PDU) dels aparcaments d'intercanvi modal transport públic-vehicle privat a l'àmbit del sistema tarifari integrat de l'ATM de Barcelona. Aquest pla constata que, per millorar la mobilitat metropolitana augmentant l'ús del transport públic, s'han d'incrementar els punts d'intercanvi modal perquè els usuaris de qualsevol mena de transport privat de curt recorregut puguin estacionar amb seguretat i continuar gran part del seu trajecte en transport públic. El pla també contempla els canvis en el concepte de mobilitat, que s'ha ampliat amb l'ús de bicicletes, patinets elèctrics o cotxes i motos compartits; els serveis que milloren la qualitat i satisfacció dels usuaris en els seus desplaçaments, com la restauració o el comerç, i solucions sostenibles i intel·ligents per al lliurament de paquets i mercaderies del comerç electrònic.
El mapa dels aparcaments d'intercanvi modal a Catalunya Foto: Departament de Territori
També s'estableixen directrius per vetllar per la sostenibilitat ambiental: ús de paviments permeables, elements vegetals, estalvi d'aigua, recollida separada de l'aigua d'escorrentia, ús d'energies renovables...
Els park&rides es podran habilitar en qualsevol règim de sòl, ja sigui urbà, urbanitzable o no urbanitzable, sempre que estiguin vinculats a una estació de tren; i podran admetre usos diversos a més del principal: flota de cotxes i motos per compartir, lloguer de vehicles i bicicletes, recàrrega de vehicles elèctrics, box o caixes de seguretat per a guardar vehicles de mobilitat personal, centres de petites reparacions... També es contempla que hi pugui haver determinats serveis a les persones: restauració, petites botigues de primera necessitat, dipòsit de paquets i mercaderies en aquells aparcaments més cèntrics...
Els ens encarregats d'impulsar els park&rides seran, principalment, ADIF o FGC, o bé el titular de la carretera o ajuntament que pertoqui, si se situen a prop d'estacions d'autobús interurbà. La gestió podrà ser directa, a través de l'administració que l'hagi impulsada, o bé indirecta mitjançant concessió. L'ens que s'encarregarà de realitzar el seguiment del PDU serà l'Autoritat del Transport Metropolità.
Els 41 punts principals es construiran al costat de les estacions d'FGC d'Igualada, Les Fonts, Martorell-Enllaç, Quatre Camins, Rubí Centre, Sant Boi de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Quirze del Vallès i Santa Coloma de Cervelló; i al costat de les estacions de Renfe de Blanes, Calafell, Calella, Cardedeu, Castellbisbal, Castelldefels, Cerdanyola-Universitat, Cubelles, Cunit, el Prat de Llobregat, el Vendrell, Gavà, Gelida, Granollers Centre, Llinars del Vallès, Manresa, Martorell, Mataró, Mollet-Sant Fost, Montcada Bifurcació, Montgat, Montgat Nord, Montmeló, Santa Maria de Palautordera, Sabadell Sud, Sant Celoni, Sant Cugat del Vallès, Sant Sadurní d’Anoia, Sant Vicenç de Calders, Terrassa Oest, Viladecans i Vilanova i la Geltrú.
Pel que fa als 35 punts secundaris, s'ubicaran als FGC d'Abrera, Colònia Güell, Hospital General, Manresa-Alta, Martorell-Central, Molí Nou-Ciutat Cooperativa, Olesa de Montserrat, Pallejà, Sant Esteve Sesrovires, Valldoreix i Volpelleres, i al costat de la Renfe d'Arenys de Mar, Balenyà-Tona-Seva, Barberà del Vallès, Caldes d’Estrac, Centelles, Cerdanyola del Vallès, el Masnou, Granollers-Canovelles, Gualba, l’Arboç, Lavern-Subirats, les Franqueses-Granollers Nord, Mollet-Santa Rosa, Montcada-Ripollet, Parets del Vallès, Premià de Mar, Rubí, Sant Andreu de Llavaneres, Sitges, Terrassa Est, Tordera, Torelló, Vic, Viladecavalls i Vilassar de Mar.
Finalment, hi haurà 26 punts complementaris, a les estacions d'autobús interurbà A5-Premià de Dalt, D2.2-La Palma de Cervelló, D3.6-Vallirana, A1-Alella, B1.1-Bigues i Riells, B3-Lliçà d’Amunt, C1.1-Caldes de Montbui, C2.2-Palau Solità i Plegamans i D3.3-Cervelló, Polinyà; als FGC de Les Planes, Sant Vicenç-Castellgalí, Baixador de Vallvidrera, Capellades, la Beguda, Mira-Sol, Piera i la Pobla de Claramunt i a la Renfe Balenyà-Els Hostalets, el Papiol, Hostalric, les Franqueses del Vallès, Maçanet-Massanes, Manlleu, Riells i Viabrea-Breda i Sant Vicenç de Castellet.
De totes aquestes places, 1.375 seran reconversions de places existents, i 13.302, de nova creació.
Ubicació del nou aparcament park&ride de la Renfe de Rubí Foto: Territori
La zona on s'ha projectat el park&ride dels FGC de Rubí Foto: Territori