L'Ajuntament ha obert aquest divendres una consulta pública prèvia a l'elaboració de l'ordenança reguladora de la
Zona de Baixes Emissions de Rubí, que haurà d'estar implementada al llarg d'aquest any 2023, tal com s'estableix a la Llei 7/2021, de canvi climàtic i transició energètica i altres instruments de planificació com la Declaració d'Emergència Climàtica, el Pla Nacional Integrat d'Energia i Clima 2021-2030 i el Programa Nacional de Control de la Contaminació Atmosfèrica, o l'Acord per a la millora de la qualitat de l'aire de Catalunya.
Així, la
ZBE és un "instrument de planificació necessari, una obligació legal que la ciutat de Rubí ha de complir", i és per això que l'Ajuntament impulsarà la redacció d'una ordenança que la reguli.
La
contaminació de l'aire és el principal risc ambiental per a la salut humana a les grans aglomeracions urbanes, segons l'OMS, i en l'àmbit metropolità s'ha registrat un incompliment sistemàtic dels valors d'immissió fixats per a diversos contaminants - diòxid de nitrogen (NO2) i partícules en suspensió de diàmetre inferior a 10 micres (PM10) - establerts a les normatives de referència. De fet, en aquest àmbit - i també a l'àrea metropolitana de Madrid, la justícia europea va determinar que la vida de milers de ciutadans
va estar en perill per contaminació.
L'objectiu de la Zona de Baixes Emissions, doncs, és reduir les emissions a l'atmosfera procedents del
trànsit rodat, millorar la
qualitat de l'aire que es respira a la ciutat, apropar els nivells de contaminants als recomanats per l'OMS i complir amb els límits de la qualitat de l'aire que s'estableixen a la legislació vigent. Totes les mesures necessàries per reduir la contribució del trànsit en els nivells de contaminació atmosfèrica de la ciutat impliquen
reduir el volum de trànsit o promoure una
renovació del parc circulant a vehicles
menys contaminants.
Tot i que l'establiment de la ZBE ha esdevingut una obligació legal, l'Ajuntament de Rubí ha volgut recordar que en els últims anys ha desenvolupat diverses accions, contemplades en el
Pla de Mobilitat Urbana Sostenible 2018-2023, per reduir la contaminació acústica, planificar i allunyar el trànsit, fomentar formes de transport més sostenibles...
La ciutadania podrà fer aportacions prèvies a l'inici de la redacció d'aquesta ordenança reguladora de la Zona de Baixes Emissions fins al pròxim
2 de febrer a través
de la plataforma Participa Rubí.