El somni del metro vallesà: totes les possibles línies i connexions de la comarca

Repàs a les propostes més destacades de la plataforma Promoció del Transport Públic al territori

Un encreuament de vies, a la línia R8 de Rodalies
Un encreuament de vies, a la línia R8 de Rodalies | Norma Vidal
22 de gener del 2023
Actualitzat a les 12:15h
"Al Vallès, la mobilitat hi juga un paper central". Aquesta és la principal conclusió dels associats de la comarca a la plataforma Promoció del Transport Públic, com recull el geògraf Arnau Vilà, en un article publicat el passat mes de desembre.

Com explica Vilà, el Vallès és una bioregió gran, amb 1.300 quilònetres i 1,3 milions d'habitants, un territori metropolità i industrial amb algunes de les ciutats més contaminades d'Europa. A més, és un territori que es veu "greument afectat pel centralisme de la inversió pública": segons les dades del Pla de Mobilitat Específica del Vallès, el 43% dels vallesans que es desplacen a Barcelona ho fan en transport públic, però només el 13% el fan servir per als desplaçaments interns. Aquest índex, "extremadament baix", està lligat a la manca d'oferta de transport públic.

Per altra banda, la PTP considera que "paguem els plats trencats" suportant un sistema tarifari que talla les dues comarques amb una concentració de corones "concèntriques i arbitràries", i demana que la futura T-Mobilitat "no perpetuï els privilegis i greuges del sistema actual" i que les inversions es dirigeixin allà on no hi ha oferta de transport públic.

Les propostes de la PTP es troben recollides en un document que han titulat TransVallès, redactat l'any 2019 amb l'Associació Via Vallès. Les més destacades són establir mecanismes supramunicipals de presa de decisió, planificació i gestió de la mobilitat que tinguin tot el Vallès com a marc de referència, crear un mapa unificat de la principal xarxa de transport públic del Vallès, canviar la política tarifària perquè no penalitzi els desplaçaments interns, potenciar la línia de Rodalies R8 construint els intercanviadors amb la resta de les línies (S1, S2, R4 i R3) i augmentant la freqüència a un tren cada 30 minuts i creant la R80 Reus - Girona, connectar el Vallès amb el Baix Llobregat allargant la línia R7 fins a Molins de Rei, el Papiol i L'Hospitalet de Llobregat, millorar els temps de viatge de l'R4 construint el túnel de Montcada, redissenyar la xarxa d'autobusos per tenir una xarxa interurbana ràpida i atractiva i crear una xarxa de línies d'autobusos interurbans ràpida i freqüent.
 

El mapa del transport públic del Vallès projectat per la PTP Foto: PTP


Tren-Tram entre Caldes de Montbui i La Llagosta
Un dels projectes que té la PTP entre mans és una creació d'un nou Tren-Tram entre Caldes de Montbui i La Llagosta. Segons les dades de la plataforma, "entre Sabadell i Granollers habiten més de 100.000 persones en municipis sense estació de tren" i amb una oferta de transport públic per carretera "precària i quasi impracticable": autobusos que no arriben, retards, parades sense informació, transbords en llocs insegurs i insalubres... 

Així, amb 14 quilòmetres de recorregut es donaria servei a 74.000 habitants, a més de tots els treballadors dels polígons industrials per con discorre el traçat, per l'eix de la Riera de Caldes. Això facilitaria la intermodalitat, connectant les línies de Rodalies amb parada a les estacions de Santa Perpètua - Riera de Caldes (R8), Santa Perpètua de Mogoda (R3) i La Llagosta (R2 i R2N). "Un transbord amb molt potencial, fins ara sense aprofitar a causa del mal disseny de les línies d'autobús actual", lamenta la PTP. 

A més, el resultat d'aquest Tren-Tram tindria un impacte ambiental "extremadament positiu", ja que que descarbonitzaria la mobilitat de la Riera de Caldes, estalviant tones de C02 i altres partícules en una de les àrees més contaminades del país.