Interior estudia emprendre accions legals contra l'empresa
Iturri, proveïdora dels nous
camions de Bombers, davant la negativa de la companyia a assmir el cost de reparació dels vehicles avariats, tot i que estan en garantia. Segons fonts del Departament, actualment hi ha
cinc vehicles espatllats, dels 90 que han anat arribant i repartint pels diversos Parcs des de l'any 2021.
Aquest anunci arriba just dos dies després que un dels camions d'aigua del
Parc de Bombers de Rubí - que dona servei a Rubí, Sant Cugat i Castellbisbal, els seus nodes de comunicació i les empreses -
no pogués sortir al servei de l'incendi que es va produir de matinada en un edifici del carrer Saragossa, i que es va saldar
amb tres víctimes mortals.
Fonts sindicals han assegurat que les incidències en aquestes unitats són "generalitzades" i que presenten
mancances específiques que les fan ser "inoperatives": tenen problemes específics que afecten al circuit hidràulic, la bomba, la transmissió o les rodes, que s'han de canviar en dos mesos perquè no estan preparades per camins forestals. També han assenyalat que la situació del parc mòbil és "dramàtica" perquè està "molt envellit" i han reclamat un
pacte de país per posar-hi solució: "Aquest problema no el pot solucionar un govern en minoria, ni un cosneller". Les demandes, que s'han traslladat a totes les forces de l'arc parlamentari, es van posar sobre la taula en una reunió que "vam forçar després de l'accident de Rubí", ha explicat Del Río.
Interior, per la seva banda, diu que "no hi ha una avaria generalitzada i concreta" que afecti les unitats, però sí que remarca que en tots casos es tracta de camions que tenen
menys de dos anys. Segons el Departament, a principis de setmana hi havia vuit camions avariats i alguns ja s'han reparat, amb la qual cosa n'hi ha 4 o 5.
Antonio del Río, secretari general d'
UGT Bombers i sergent del cos, assegura que només a la Regió Metropolitana Nord ja hi ha sis camions que no funcionen.
Accions legals contra Iturri
En aquesta trobada, els responsables del cos ja van explicar la tensa situació amb l'empresa
Iturri i amb una altra de les companyies que s'encarreguen de fer el manteniment preventiu del parc mòbil, concretament la que presta el servei a les Regions Metropolitanes Nord i Sud, que són "les que tenen més vehicles espatllats". Abans era Iturri qui feia les tasques de manteniment, però Interior
va prescindir dels serveis després que
Fiscalia comencés a investigar la companyia i l'excúpula de Bombers per
presumptes irregularitats.
El mes de gener de 2020, la conselleria d'Interior, llavors liderada per
Miquel Buch, va signar un contracte amb Iturri per subministrar
92 nous camions de Bombers per
39,8 milions d'euros. Es tractava d'un model innovador, un camió tipus bomba rural pesant que podria utilitzar-se en entorns rurals i a la ciutat. Fonts sindicals apunten que, en el procés de contractació, "la part social no va participar en els plecs de condicions, ni en el procés d'elecció i avaluació d'aquestes unitats", que en poc temps van començar a donar problemes.
Interior ha criticat l'actitud de l'empresa proveïdora, que està posant
pals a les rodes per assumir aquestes reparacions, i ja estudia el tema legalment per veure què fer davant d'aquesta negativa. Per altra banda, el Departament reconeix que la manca d'inversió en
recursos humans i materials del cos de Bombers s'arrossega des de fa anys. "En som conscients i estem mirant de revertir la situació", diuen des de la conselleria, que destaca que recentment s'han invertit 19 milions d'euros per adquirir
70 nous vehicles de tipologies diverses que es distribuiran pels parcs de Catalunya durant el 2023.