abocadors i extractives

El TSJC estima íntegrament els recursos contra l'abocador de Can Carreras

Properament es convocarà la Mesa de Seguiment dels Abocadors

per Redacció, 3 d'octubre de 2019 a les 17:00 |
Imatge aèria de l'abocador de Can Carreras | Ajuntament de Rubí
Aquesta informació es va publicar originalment el 3 d'octubre de 2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha dictat tres sentències en els corresponents recursos presentats per l’Ajuntament de Rubí referents a l’abocador de Can Carreras, que declaren nul·les les tres autoritzacions d’ampliació dels codis de residus i de volum que va sol·licitar l’empresa Grupo FSM Vertispania SL.

Això comporta la inexistència d’aquesta autorització des de la data en què es va atorgar i fixa l’obligació de retornar la instal·lació a l’estat anterior a les autoritzacions de les modificacions.


Al gener del 2012, l’empresa Grupo FSM Vertispania SL va obtenir autorització ambiental per a l’activitat de dipòsit de residus no perillosos a l’abocador de Can Carreras ─abans era d’inerts─, i l'Ajuntament va impugnar l'autorització però el TSJC va desestimar el recurs.

Per la seva banda, el Grupo FSM Vertispania SL va presentar diverses modificacions qualificades com a no substancials d'aquesta autorització davant la Direcció General de Qualitat Ambiental de la Generalitat: un increment de volum de 248.000 tones, que ha haver de rebaixar fins les 24.950 en virtut del criteri de la ponència ambiental (febrer 2012); l'ampliació dels codis de residus en més de 50 tipus (gener 2013), i l'ampliació d'un codi més de residus (maig 2013).


L'Ajuntament de Rubí considerava que aquestes modificacions s'havien de qualificar com a substancials, i ho va exposar així en via administrativa davant la Generalitat de Catalunya en el requeriment previ i en seu judicial.

Segons el Consistori, el fraccionament de les sol·licituds i la proximitat a les dates de l’autorització inicial (gener de 2012) perseguien evitar el fet de sotmetre’s a un procediment molt més complex, rigorós i garantista dels drets ambientals, com és el cas de les modificacions substancials.

Les sentències dictades pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya estimen íntegrament els recursos presentats per l’Ajuntament de Rubí i reprodueixen els arguments esgrimits pel Consistori, que van ser corroborats per la prova pericial judicial: que el fraccionament de les modificacions per qualificar-les com a no substancials es va fer en frau de llei i per evitar l’avaluació ambiental.

La sentència encara no és ferma, ja que hi ha possibilitat de recurs de cassació. L'Ajuntament ja ho ha comunicat a la Plataforma Rubí Sense Abocadors i properament convocarà la Mesa de Seguiment dels Abocadors.

 

Participació