L'empresa gestora de Can Balasc podria demanar aviat la llicència per l'obertura

Segons van explicar tècnics municipals a la Mesa d'Abocadors d'ahir, TMA hauria demanat els informes sectorials que li faltaven pel seu compte

Fotograma del vídeo de Can Balasc vist des de l'aire
Fotograma del vídeo de Can Balasc vist des de l'aire | Plataforma Rubí Sense Abocadors
22 d'octubre del 2019
Actualitzat a les 17:11h
La Mesa d'Abocadors, que aplega representants polítics i agents socials per abordar qüestions referents a les extractives i abocadors a Rubí, es va reunir ahir a la tarda per parlar sobre els recursos contra l'abocador de Can Carreras que el TSJC va estimar de manera íntegra fa tres setmanes.

A la reunió, però, va sorgir una qüestió sobrevinguda, i que torna a posar l'Ajuntament en alerta en relació a l'abocador de Can Balasc. Segons van explicar tècnics municipals, l'empresa promotora podria tornar a estar en condicions de demanar de nou la llicència urbanística per tal de poder obrir l'abocador, ja que hauria demanat els informes sectorials que li faltaven en el seu moment, i que va fer que l'Ajuntament pugués denegar l'aprovació prèvia del projecte d'actuació específica de Can Balasc.

Així, des de l'Ajuntament preveuen que l'empresa torni a presentar el Projecte d'Actuació Específica, aquest cop amb tots els informes sectorials, ja que els hauria demanat directament a la Generalitat. Els tècnics van comprometre's a repassar els informes sectorials, així com el projecte que presenti, un cop el rebin.

A la Mesa,a més de membres de la Plataforma Rubí Sense Abocadors, hi van assistir personal tècnic dels Serveis Jurídics de l'Ajuntament, membres del govern, entre ells l'alcaldessa, Ana Maria Martínez i el regidor de Sostenibilitat i Transició Ecològica, Andrés Medrano; i representants de Ciutadans, Veïns per Rubí i l'AUP.

La Plataforma Rubí Sense Abocadors denuncia que es contina operant a Can Carreras, La Nou i Can Canyadell

En el transcurs de la reunió, membres de la Plataforma han mostrat imatges aèries i fotografies actuals de diverses extractives, on s'estaria produïnt una activitat il·legal "amb total impunitat", tal com van denunciar.

Un exemple és l'extractiva La Nou - ja hi va haver una denúncia pública a l'agost per un abocament il·legal -, on cada dia s'acumula més volum de residus i s'hi continuen realitzant forats. La Plataforma denuncia que ho està fent amb "total impunitat", i que per molt que ho han denunciat no reben cap mena de resposta.

De fet, les imatges demostren que ha fet una pantalla per tapar aquesta muntanya de residus, que té un volum molt considerable.

A més, enregistraments realitzats l'any 2018 i la setmana passada demostren que a Can Carreras, malgrat tenir l'ordre de cessament de l'activitat des de l'any 2016, hi continuen entrant residus, com a mínim amb dues o tres noves terrasses, a més de la bassa de lixiviats plena d'aigua. "El moviment de camions és constant, tot i que no sabem on els col·loquen", explica un membre de la Plataforma.

Els camions, darrerament, no porten logotips de cap empresa, i fins i tot han canviat el color de les cabines - els de TMA són de color taronja.

Finalment, a Can Canyadell l'empresa estaria abocant tota mena de residus, cosa que és especialment greu tenint en compte que té una Planta de Transferència a la ciutat, concretament a Cova Solera. L'abocador és de runes, però els camions no passen per la Planta i a l'abocador hi acaba arribant de tot.

Els residus de l'antic abocador de Rubí, dels anys 70, han aflorat en aquesta finca. El que els fa més por als veïns, i a la Plataforma, són les esllavissades que es poden produir.

Aquest abocador estaria pendent d'una revisió periòdica de la llicència ambiental, competència de la Generalitat, que s'havia d'haver fet a l'estiu.

Impunitat per als camions de més de 12 metres

Un cop més, la Plataforma denuncia que continuen circulant camions de més de 12 metres per la via, cosa que està prohibida des de 2016 arrel d'una Sentència emesa pel TSJC. El pas no és puntual, sinó que una veïna hauria denunciat haver-se creuat fins a 13 camions en un sol trajecte.

"Això passa cada dia al Camí Vell d'Ullastrell, i demanem que es posi vigilància i se sancionin aquests camions, ja que tenim una sentència que ho avala", reclamen els membres de la Plataforma.