ERC, Veïns per Rubí i l'AUP, crítics amb les noves tarifes de l'ATM

L'increment de preu i la qualitat dels serveis són els principals elements del desacord

Carla Serra / Marta Casas
12 de desembre del 2019
Actualitzat a la 13:42h
L'Autoritat del Transport Metropolità va anunciar fa pocs dies les noves tarifes de transport públic del pròxim 2020 que afecten directament a la ciutadania rubinenca. Davant d'això, el Consell Comarcal del Vallès Occidental ha fet pública la seva posició en contra dels nous canvis, i els partits polítics de la ciutat també han volgut donar a conèixer el seu posicionament.

D'una banda, la segona força de l'oposició, Esquerra República de Catalunya (ERC), considera que "no s'ha valorat prou l'ús que fan de la T10 les persones que es traslladen des del Vallès". Segons la formació és positiu l'abaratiment del transport públic, però de manera generalitzada, ja que d'aquesta manera, "una decisió que a priori té l'objectiu de fomentar el transport públic acaba perjudicant una part". A més, ERC ha reclamat que aquest abaratiment de les tarifes ha d'anar acompanyat d'una millor qualitat en els FGC i assegura que això "només es pot garantir amb la consecució d'un Estat propi que disposi dels recursos propis per invertir i que vetlli pels seus ciutadans". 

Per la seva banda, Veïns per Rubí (VR) valora positivament la reducció de tarifes per als usuaris habituals, però considera que "no és adequada la substitució de la T-10 multipersonal per la T-Casual unipersonal, amb un increment del 10% del preu". VR assegura que això afectarà els usuaris que utilitzen sovint el transport públic, però que no ho fan cada dia, i el fet que sigui unipersonal "afecta els grups i a les famílies, que hauran de comprar una targeta per usuari, cosa que incentivarà l'ús del vehicle privat, fet contrari al que se suposa que pretén el canvi de model". En aquest sentit, també consideren que "per fomentar el transport públic, s'ha de millorar molt la qualitat del servei, i les tarifes han de ser competitives respecte al transport privat".

L'Alternativa d'Unitat Popular (AUP), considera que aquesta nova tarifació està feta "des de i per Barcelona", i que no ha tingut en compte els diversos patrons de mobilitat de la nostra realitat territorial, molt més complexa que la d'una persona barcelonina, amb la xarxa de què disposa. En aquest sentit, considera que es fa més evident que mai la inversió en transport públic a Rubí, i a tota la comarca del Vallès Occidental.

Finalment, En Comú Podem Rubí (ECP) considera que les noves tarifes de l’ATM són "una bona notícia", ja que afavoreixin l’ús intensiu del transport públic, per sobre de l’ús ocasional. Segons la formació "la proposta és un primer pas en la bona direcció, amb l’objectiu de reduir progressivament l’ús del vehicle privat, tot i que hi ha evidentment aspectes a millorar". Un dels aspectes és que el títol TCasual sigui unipersonal, ja que ECP considera que això "pot anar en detriment de l’ús del transport públic per a usuaris que viatgin en grup o família". Així doncs, recorden que l'aposta del grup és seguir avançant en l’increment de la mobilitat sostenible, cosa que implica fer millores en el servei.