mobilitat

Quins reptes planteja el context actual en matèria de mobilitat a Rubí?

Connectar el Vallès amb Barcelona per una via ciclable, idees per augmentar el transport públic o com planificar la mobilitat, algunes de les qüestions que parlem amb Mobilitat Rubí

per Marta Casas , 27 de maig de 2020 a les 09:00 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 27 de maig de 2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
En un context en què la mobilitat habitual de la ciutadania s'està replantejant, i cada cop s'aposta més pels mitjans de transport sostenibles - ja sigui el transport públic, els vehicles de mobilitat personal, bicicletes o, simplement, anar a peu - cada cop és més freqüent que surtin iniciatives d'aquesta mena, i des de les administracions s'està fent un esforç - incipient - per donar prioritat als vianants tot aprofitant les primeres fases del desconfinament.

La setmana passada, NacióSantCugat explicava que tornava a estar sobre la taula una proposta de connexió entre Barcelona i el Vallès Occidental amb bicicleta, aprofitant els Túnels de Vallvidrera perquè s'habilités aquesta via de pas per sota de la muntanya de Collserola.


RubiTV.cat ha parlat amb els impulsors de Mobilitat Rubí, una plataforma que comparteix, a través del seu perfil de Twitter, tota mena d'idees sobre la mobilitat - un aspecte sempre complicat - a la nostra ciutat, per conèixer el seu punt de vista sobre aquest nou projecte de mobilitat sostenible entre Sant Cugat i Barcelona, i saber si podia tenir algun benefici, també, per Rubí.
 

Imatge del túnel de serveis dels Túnels de Vallvidrera Foto: BikeVidrera


"Qualsevol mesura que serveixi per potenciar el transport públic i els desplaçaments en modes sostenible en detriment del vehicle privat ha de ser benvinguda, la situació d’emergència climàtica amb que ens trobem actualment així ens ho mostra", diuen des de Mobilitat Rubí.

En el cas de la proposta de BikeVidrera, diversos factors fan que la ciutadania de Rubí no es vegi directament beneficiada si s'arriba a dur a terme: la distància entre l'estació d'FGC i la boca del Túnel, el desnivell positiu en el tram de tornada, el volum de ciclistes potencials que utilitzarien el recorregut si fos ciclable...

Hi ha, però, mesures alternatives: "habilitar espai adequats en els trens, habilitar més aparcaments segurs a les estacions de ferrocarril tipus BICIBOX o en locals comercials buits de manera que siguin realment punts d’intercanvi modal".

La situació actual evidencia la manca d'un segon corredor de transport públic que connecti Rubí amb Barcelona

En un moment de necessari distanciament físic, i davant les dificultats de mantenir la separació entre persones al transport públic, molts ciutadans es desplacen a Barcelona amb vehicle privat, i existeixen poques alternatives a estalviar-se l'aparcament de pagament: compartir cotxe, reivindicar la possibilitat de prolongar el teletreball sempre que es pugui - o combinar-lo amb el treball presencial - i, sempre, seguir les indicacions de les autoritats sobre les mesures sanitàries d'autoprotecció.

Per a la plataforma Mobilitat Rubí, però, això "posa de manifest la falta d'un segon corredor de transport públic que connecti Rubí amb la ciutat de Barcelona i no dependre únicament de la línia del Vallès d'FGC, que ja està molt saturada". 

Fa uns anys hi havia la R7 de Rodalies de Catalunya, que permetia accedir als barris i municipis del nord de Barcelona, però des que va canviar a la línia R8 s'ha perdut aquesta connexió directa. A més, aquesta línia té una freqüència de trens molt baixa, i l'estació es troba en una mala ubicació.
 

Estació de Renfe a Rubí Foto: GSV


Una última alternativa, apuntada per Mobilitat Rubí, seria reclamar formar part de la xarxa de BusExpress, que "permet accedir a Barcelona en temps relativament competitius i que no requereix una gran inversió en infraestructura". Els autobusos d'aquesta xarxa podrien finalitzar el recorregut a la zona universitària de la Diagonal o bé a la zona de Fabra i Puig.

El POUM de Rubí: quins aspectes de mobilitat hauria de contemplar

El ple del pròxim dijous aprovarà l'acord de desistiment del Text Refós del POUM, i l'inici de la redacció d'un nou Pla d'Ordenació Urbanística Municipal. Tot i que la planificació de la mobilitat a nivell de comarca o metropolità es fa amb altres instruments, "és important que aquests siguin coherents entre ells i prioritzin els desplaçaments sostenibles per sobre del vehicle privat", comenten des de Mobilitat Rubí.



En aquest sentit, "una bona mesura que hauria de contemplar el POUM és intentar augmentar el percentatge de població que resideix, treballa o estudia i té el seu espai d'oci i compres a la ciutat", ja que això reduiria els desplaçaments. "La creació de centralitats als barris de la ciutat aniria en aquesta línia: potenciar eixos comercials de Sant Jordi Parc o a Ca n’Oriol seria una bona mesura en aquest sentit, a més de potenciar el comerç local", apunta la plataforma.

 

Participació