transport públic

Les millores en les línies de FGC del Vallès, entre les infraestructures més «urgents» d'exectuar segons Foment

Els projectes pels nous túnels sota la muntanya de Collserola podrien acollir-se a fons europeus

per RubiTV.cat , 30 de novembre de 2020 a les 20:00 |
Un comboi de FGC a Sarrià. | Adrià Costa
La nova línia de FGC Barcelona-Vallès a través d'un túnel que connecti la plana amb Horta o l'ampliació d'un altre túnel en paral·lel a l'existent per sota la muntanya de Collserola per augmentar el servei de ferrocarrils, tornen a posar-se sobre la taula.

Foment del Treball ha identificat més de 50 infraestructures urgents pendents d'executar que podrien acollir-se als fons Next Generation. En la roda de premsa de la setmana passada per l'informe "Projectes d'infraestructures econòmiques i socials finançables amb fons europeus Next Generation EU", el secretari general adjunt de Foment, Salvador Guillermo ha afirmat sobre aquests projectes que ja "no hi ha excusa per executar-los" i ha deixat clar que qualsevol d'ells "ho mereix".


Aquest document esmenta les conegudes reivindicacions que fan referència a l'ampliació de la capacitat de la línia Barcelona Vallès amb un nou túnel per Collserola i una nova línia amb les comarques vallesanes però passant per Horta. Guillermo destaca que en el cas de Catalunya els fons europeus són una "oportunitat per reduir substancialment el dèficit d'infraestructures" i ha insistit en el seu "efecte multiplicador". 


El túnel d’Horta és una obra de millora de la connectivitat que està pendent de les opcions que finalment es determinin en el nou Pla Director d'Infraestructures (PDI) 2021-2030, actualment en curs d’elaboració per l’ATM. La proposta es concreta en la duplicació de la seva capacitat per mitjà de la construcció d’un nou túnel que permeti reduir en 15 minuts els actuals temps de viatge entre Sabadell, Terrassa o Sant Cugat amb Barcelona i, alhora, augmentar l’oferta en més de 100 milions de viatges l'any. 

Per altra banda, l'ampliació de la capacitat de la línia Barcelona-Vallès mitjançant la construcció d’un nou túnel sota Collserola, que ha de permetre també reduir en uns 15 minuts els temps de recorregut de les connexions entre Barcelona i el Vallès Occidental, a més de diverses altres millores del servei. Un projecte que des de Foment asseguren "no és incompatible" amb una futura nova línia pel túnel d’Horta. Una proposta que també la Generalitat i FEM Vallès veuen amb bons ulls per estalviar més temps i diners que en un nou traçat.

Alguns dels altres projectes que Foment del Treball també ha considerat com a urgents són: la finalització de la construcció de l'estació intermodal de la Sagrera per descongestionar l'estació de Sants i donar "més joc" a Rodalies; la construcció d'una estació a l'aeroport de Girona que connecti amb l'alta velocitat o la finalització de les línies 9 i 10 de metro; i la connexió de les línies del Vallès i del Llobregat a través de la línia 8 de Ferrocarrils, prevista per al 2024-26. 

 

Participació