1 de 10
infraestructures

Llum verda al Pla de Mobilitat del Vallès

Inclou diverses actuacions a Rubí i el seu àmbit, com ara la construcció de la segona estació de FGC a La Llana o la Via Interpolar, i l'augment de freqüències de la R8

El tren, un dels protagonistes del PEMV | Georgina Albreda
per Albert Hernàndez, 22 de febrer de 2021 a les 17:30 |
Fa una mica més d'un any s'engegava el procés d'informació del Pla Específic de Mobilitat del Vallès (PEMV), un document que ha de marcar un abans i un després dels desplaçaments interns dels ciutadans dels Vallesos entre aquestes comarques i Barcelona. Una setantena d'accions basades en el foment del transport públic i la sostenibilitat.


El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) va publicar, el passat divendres, l'aprovació definitiva del PEMV i el seu estudi ambiental estratègic. Llum verda al projecte, després d'un any en el qual s'han rebut i analitzat un total de 66 al·legacions, que han inclòs al voltant de 800 propostes. Gairebé la meitat han arribat d'administracions locals dels Vallesos, mentre que la resta han estat d'entitats, institucions, organitzacions i particulars, entre d'altres.
 

El mapa ferroviari que contempla el pla Foto: TES


Un cop s'ha examinat tot plegat, hi ha sis eixos temàtics: el transport públic per carretera, privat i ferroviari; mobilitat a peu i en bicicleta i gestió de la mobilitat. Precisament, el tren s'espera que guanyi pes amb una línia orbital entre Sabadell i Granollers; la construcció de deu noves estacions, de les quals tres serien intercanviadors.

Busos ràpids

Hi ha prevista una millora en la interconnexió de la xarxa d'autobusos i això passarà amb corredors de Bus Ràpid Trànsit (BRCAT) que permeti "prioritzar" aquests vehicles perquè circulin entre les dues comarques i la construcció d'una estació d'autobusos a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

També hi ha programat augmentar els quilòmetres de vies pedalables, passant de 120 a 150 quilòmetres. I per tal de fomentar l'ús de la bicicleta, s'estendrà la construcció d'aparcaments segurs. 
 

La proposta de carrils bici als Vallesos Foto: TES


Malgrat es faci una aposta clara pel transport públic, el PEMV posa el focus en actuar a les carreteres i això vol dir les principals vies que creuen el Vallès Occidental i Oriental: la C-17, l'AP-7 / B-30 i la C-58. Intervencions "per millorar l'accessibilitat, connectivitat i capacitat", així com la possibilitat d'introduir velocitat variable.

 2.500 milions d'euros per un canvi 

El PEMV, que compta amb el compromís de la Generalitat, el govern espanyol i les administracions locals, ha fixat l'any 2026 com a horitzó temporal per dur-se a terme i ha contemplat al voltant de 2.500 milions d'euros. Els càlculs és que l'ús del transport públic intern al Vallès passi del 13% a un 21% -actualment hi ha 845.000 desplaçaments interns- i amb Barcelona del 43% al 50% -en són 580.000-. A més, la demanda del ferroviari creixi en un 35% i el trànsit viari es redueixi un 10%. D'aquesta manera, suposi un estalvi de més de 1.650 tones anuals de NOx i 102 de partícules PM10.

Quines actuacions inclou el PEMV a Rubí i el seu àmbit?

El Pla de Mobilitat Específica del Vallès inclou diverses actuacions que afecten directament la ciutat de Rubí i el seu àmbit, entre les quals hi ha algunes reivindicacions històriques de la ciutat - com la construcció de la segona estació de FGC a La Llana - i d'altres que han arrossegat polèmica des de fa anys - com ara la Via Interpolar. 

Pel que fa a les vies ferroviàries, el PEMV preveu construir un intercanviador entre les estacions de Renfe (R8) de Rubí i FGC (S1) de l'Hospital General, estacions separades per la AP-7, amb un baixador que se situaria a 800 metres de l'estació de la Renfe. Així mateix, es preveu augmentar la freqüència de trens - que actualment és d'un cada hora - a quatre trens en hores punta i dos trens en hores vall. A la línia R8 també s'hi afegirien dues noves estacions, Baricentro i Santa Perpètua de la Mogoda.

Segons el PEMV, les travesseres de Rubí - la C1413a i la BP-1503 - són "les úniques amb un volum superior a 2.000 vehicles pesants per dia", cosa que provoca problemes de capacitat, i per això també planteja la construcció de l'anomenada Ronda de Rubí, un nou traçat de 3,5km per la perifèria de Rubí paral·lel a la C-16 pel costat Est. Una actuació, però, que es podria substituir per l'aixecament de barreres al peatge de Les Fonts i millorant els enllaços amb les dues carreteres esmentades. 

Un altre punt destacat amb relació al trànsit de vehicle privat és la construcció de la Via Interpolar, una via que uniria Molins de Rei amb Sant Celoni i que passaria per l'àmbit de Can Sant Joan, entre Rubí i Sant Cugat, i que sempre ha estat objecte de polèmica a la ciutat per l'afectació que suposaria a espais naturals com el Torrent o la Bassa dels Alous.

 

Participació