El passat 30 d'abril es va acabar el termini per
fer arribar propostes, tant en l'àmbit extern com l'intern, als
Pressupostos Participatius dels FGC. I la ciutadania ha respost a la crida: durant 30 dies, s'han fet arribar
gairebé 200 propostes. Algunes d'aquestes propostes afecten estacions o línies concretes, i d'altres són millores del servei en general.
Ara, s'ha iniciat la fase de
validació tècnica de totes aquestes propostes, que durarà fins al 31 d'agost, data a partir de la qual es podran votar les que hagin passat el primer tall de selecció.
Un bon nombre de propostes van relacionades amb la
millora de freqüències, a diverses línies i especialment en hores punta, amb diverses solucions: augmentar el
nombre de trens, instaurar
trens directes o que facin menys parades - es proposa per a les línies S1 i S2, i també per les línies que connecten Manresa i Igualada amb Barcelona - o
desdoblar les vies.
Alguns usuaris també suggereixen que hi hagi
més trens a la nit, encara que fos amb menys freqüència que durant el dia, per incentivar l'ús del transport públic, sigui per feina o per oci.
Que les
pantalles internes incloguin més informació útil per al client, i més entenedora, també és una demanda que adrecen diversos usuaris. Per exemple, que s'indiqui el temps d'espera fins a l'enllaç o la distància que hi ha - es posa l'exemple de l'estació de
Volpelleres, on s'indica la connexió de FGC amb la R8 de Renfe però no consta enlloc que estan separades per 900 metres -, pantalles als
punts d'atenció al client, substituir el plànol estàtic a l'estació de
La Molina per un d'interactiu, o una pantalla informativa a
Balaguer són algunes de les mesures que proposen els participants.
Cada cop és més freqüent trobar persones que viatgen al tren amb
vehicles de mobilitat personal, i és per això que algunes de les propostes són crear aparcaments segurs per patinets i bicicletes, i que s'acotin espais als trens per a aquests usuaris.
Nous aparcaments segurs de bicicletes de FGC. Foto: Cedida
Pel que fa a la connexió entre territoris, hi ha diverses propostes en aquest sentit: que s'acabi la línia de
La Pobla per connectar Lleida amb França, que la línia
Llobregat - Anoia s'allargui fins a connectar amb el Berguedà i evitar la saturació d'autobusos; els Vallesos i el Baix Llobregat, en aquest cas millorant la R8 que uneix Martorell i Granollers, cosa que també faria augmentar els passatgers als FGC, o un nou tren a
Santpedor.
Finalment, hi ha diverses propostes de
millora de la connectivitat: disposar de Wi-fi a totes les línies, canviar els
carregadors de mòbil pel tipus C, el comú a tot Europa, o millorar la cobertura en alguns punts concrets, en especial a les línies que passen per sota de molts túnels.
Hi ha, però, una proposta que es repeteix una vintena de vegades:
crear pistes de pàdel a l'estació de La Molina, en substitució d'unes pistes de tenis que, segons els usuaris, fa tres o quatre temporades que no estan operatives.
Crear una gran placa fotovoltaica al COR de Rubí
Pel que fa a Rubí, hi ha una sola demanda específica, que en cas de fer-se realitat afectaria, novament, al
Centre d'Operacions de Rubí - una de les propostes guanyadores de l'any passat va ser efectuar
diverses millores al COR. En aquest cas, la proposta és que es construeixi una gran
placa fotovoltaica amb la cobertura dels terrenys de vies, tallers i oficines del COR, cosa que es podria amortitzar fàcilment gràcies a la injecció d'electricitat a la xarxa.
Plaques solars al COR de Rubí Foto: FGC
En el conjunt del Vallès Occidental, a més de l'augment de freqüències de trens, especialment des de
Sabadell i per anar a la
UAB, hi ha una demanda que també es repeteix: que el desplaçament entre
Terrassa i Barcelona sigui de dues zones i no de tres, com ara. "Terrassa està clarament discriminada", diu un dels usuaris que adreça aquesta demanda.
Pel que fa a
Sant Cugat, una única proposta: millorar les sortides de l'estació de Sant Joan, fent una nova escala a la part oest i instal·lant escales mecàniques a la part est.