Reclamar el compliment de terminis per rebre atenció sanitària, la nova campanya de Rubí Sanitat

Una ordre del Departament de Salut estableix els terminis de referència per a intervencions quirúrgiques, proves diagnòstiques i programació d'atenció primària i especialitzada

Punt d'informació sobre les reclamacions davant del CAP Anton de Borja
Punt d'informació sobre les reclamacions davant del CAP Anton de Borja | Marta Casas
13 de maig del 2022
Actualitzat a les 12:17h
La plataforma Rubí Sanitat ha posat en marxa una campanya d'assessorament a totes aquelles persones que vulguin presentar una reclamació quan s'incompleixin els terminis que estableix l'Ordre SLT/102/2015 del Departament de Salut per a les intervencions quirúrgiques, les proves diagnòstiques i la programació de l'atenció primària i especialitzada. 

Segons explica la plataforma, hi ha moltes persones que desconeixen aquests terminis i també que, en cas d'incompliment, es poden presentar fulls de reclamació, sempre amb l'objectiu de millorar el servei, "mai per anar contra els professionals de la salut". 

Així, han posat a disposició dels usuaris un telèfon mòbil (645 727 364), un correu electrònic (rubisanitat@gmail.com), i un horari d'atenció presencial, que serà tots els dijous de 10h a 11h i de 19h a 20h a la Sala Neus Català (carrer Ulloa, 9).

Com ja han fet durant uns dies, la plataforma visitarà els diversos CAP de la ciutat per anar informant sobre aquesta campanya, en unes paradetes que aprofitaran, també, per recollir signatures per a la Iniciativa Legislativa Popular per a la desprivatització del Sistema Nacional de Salut, impulsada per la Marea Blanca i la Coordinadora Estatal por la Defensa del Sistema Público de Pensiones (COESPE).

Quins terminis de referència s'estableixen per a la prestació dels diversos serveis sanitaris?
L'Ordre SLT/102/2015 estableix els terminis de referència per a la prestació de diversos serveis sanitaris. En el cas de les intervencions quirúrgiques, es marca un màxim de 90 dies per a les preferents, de 180 dies per a les de prioritat mitjana i 365 dies per a les de prioritat baixa. En el cas de les proves diagnòstiques, s'estableix un màxim de 30 dies per a les preferents i de 90 per a les ordinàries. 

Pel que fa a les consultes, les d'atenció especialitzada s'han de programar en un màxim de 30 dies, les que tenen prioritat preferent, i de 180 dies per a les que es consideren de prioritat ordinària. Finalment, les consultes d'atenció primària s'han de programar en un termini màxim de 48 hores.

Com i quan s'ha de presentar una reclamació?
Quan no es compleixin aquests terminis, cal sol·licitar un full de reclamacions al centre mèdic, i el personal ha de lliurar tres papers: un de blanc, un de groc i un de rosa. La plataforma remarca que és important pressionar bé amb el bolígraf sobre el full blanc, perquè les dades es copiïn als altres dos fulls.

Un cop omplert, s'han d'entregar als fulls al personal del centre perquè els segellin. El de color blanc se'l quedarà el CAP o centre hospitalari, i els altres dos, l'usuari. La plataforma demana que el full groc es porti a la Sala Neus Català en l'horari establert per tal de poder-lo escanejar i lliurar a la Generalitat, per tenir un registre de tots els incompliments de terminis per part dels operadors dels serveis del CatSalut.