L'AUP reprèn la proposta de millora de l'atenció a les urgències socials

La formació "adapta a la realitat actual" una moció que va presentar l'octubre de 2019

Redacció
24 d'octubre del 2022
Actualitzat a les 15:21h
Els Serveis Socials de Rubí s'atenen des de l'edifici del carrer Prim
Els Serveis Socials de Rubí s'atenen des de l'edifici del carrer Prim | Marta Casas
L'Alternativa d'Unitat Popular recuperarà, per al ple d'aquest mes d'octubre, una proposta que ja havia presentat tot just fa tres anys, que demanava obrir una oficina d'atenció a les urgències socials. En aquell moment, com explica la formació, la moció va ser retirada per iniciar un "procés de negociació amb el govern" que permetés millorar la difusió dels Serveis Socials i estudiar altres possibilitats encaminades a la universalització d'aquests serveis, i ara tornen a posar la qüestió sobre la taula "adaptada a la realitat actual", és a dir, amb la situació de crisi econòmica i social major que la del 2019 i amb la recent aprovació del Contracte Programa per als Serveis Socials.

L'AUP reconeix que mesos després de la moció retirada en aquell ple l'Ajuntaent va fer una campanya de difusió del telèfon d'accés als serveis socials durant la crisi de la Covid-19, posant també en marxa una línia d'atenció 24 hores, i va fer contactes amb el CAP Mútua per a millorar la col·laboració entre els diversos serveis socials d'atenció primària, entre d'altres. Aquesta campanya, però, "va tenir un abast curt en el temps i limitat en els mitjans", assegura l'AUP.

Així, la formació lamenta que la ciutadania no coneix el servei actual i que les urgències, sovint, acaben sent canalitzades per altres vies, formals o informals, i per això la resposta que es pugui donar a la persona que necessita ajuda depèn d'una situació arbitrària. Una situació que l'AUP considera que no es pot donar amb les xifres de pobresa, exclusió, violència i altres vulneracions de drets que s'estan produint actualment i que encara poden ser més profundes.

De fet, el mateix Pla d'Inclusió Social de Rubí, presentat aquest 2022, recull que la ciutat té el repte de "millorar els mecanismes de detecció de situacions de risc especialment en grups vulnerables (infants, persones grans, persones amb diversitat funcional, dones i infants en situació de violència, salut mental, sensellarisme, etc."). L'obertura d'una oficina d'atenció a les urgències socials és un model d'èxit a ciutats com Barcelona, Sabadell o el Prat de Llobregat i altres ciutats de l'Àrea Metropolitana tenen acords amb el Centre d'Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB).

L'Alternativa proposa, doncs, que s'elabori un circuit d'acollida de les situacions d'urgència social amb les entitats socials, els Serveis Socials d'Atenció Primària i la Policia Local; publicitar els recursos socials disponibles i els sistemes d'accés - posant en marxa, de nou, el mòbil d'atenció les 24 hores -; fer formacions en intervenció social i treball comunitari als agents de Policia Local, valorar la incorporació d'eines per a la detecció de situacions de necessitats socials en la formació d'agents cíviques o altres treballadores municipals, i proposar al Consell Comarcal del Vallès Occidental l'estudi i implementació d'una xarxa d'oficines d'atenció a les urgències socials que pugui cobrir tots els municipis del Vallès i mancomunar els recursos per a aquells que no tinguin el servei mancomunat a través de l'AMB.

"Tens dret a una vida digna": la campanya de l'AUP per difondre els Serveis Socials
En paral·lel a la presentació de la moció, l'AUP ha elaborat un mapa interactiu amb tots els recursos socials disponibles, que anirà acompanyat d'un díptic en paper que aviat tindran disponible, com han explicat.

"Entenem que aquest tipus de campanyes haurien de ser promogudes pel propi Ajuntament", lamenta l'Alternativa d'Unitat Popular.