Els nous Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) contemplen l'execució dels dos
intercanviadors ferroviaris a les estacions de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) Volpelleres i l'
Hospital General, que connectaran la línia R8 de Rodalies i el metro del Vallès, enllaçant així les dues comarques, Vallès Occidental i l'Oriental amb tren.
Així ho va anunciar el conseller de Territori,
Juli Fernández, en l'última trobada amb el
Consell d'Alcaldes del Vallès Occidental, i ho va confirmar posteriorment el passat divendres en la posada en marxa de les
noves freqüències de FGC. Els projectes tenen reservats una partida de
20 milions d'euros, i estan pendents que finalitzin els estudis informatius i licitacions enguany i aleshores el Govern els pugui executar.
Fernàndez va assegurar que era
"un primer pas" per a la unió de les dues comarques a través de Sant Cugat. Un anunci que va arribar pocs dies després, tal com va recordar, que Territori fixés la
unió de les dues línies de FGC,
la del Vallès i el Baix Llobregat-Anoia, creant dues estacions i un traçat de quatre quilòmetres pel subsòl de Barcelona. Una obra licitada per valor de
320 milions d'euros i amb la previsió que acabi aquesta dècada.
Precisament, el titular de Territori va explicar que l'objectiu de la Generalitat és crear
una xarxa "orbital ferroviària" i que serà "menys difícil" amb
"les línies existents de Rodalies". D'aquesta manera, va recalcar Fernàndez es podria anar de Granollers a Martorell, passant per Sabadell i Terrassa, "sense
haver de transitar per Barcelona".
Opcions a curt i mig termini
La connexió entre les dues comarques del Vallès ha estat llargament reivindicada i una de les entitats que l'ha liderada, i ha fet nombrosos treballs al respecte, ha estat
femVallès. Curiosament, fa tot just unes setmanes feia pública
una proposta per unir Catalunya de nord a sud amb tren. I entre el seu repertori d'idees hi ha
dues intervencions a Volpelleres (S2 i S6 de FGC amb Rodalies R8) i l'Hospital General (S1 de FGC amb Rodalies R8)
a curt i mig termini.
La proposta de femVallès Foto: femVallès
Com a solució imminent són"molt fàcils de resoldre", sosté, ja que col·locant
passarel·les per sobre de les vies,
escales i
ascensors es podrien facilitar la unió de les estacions de FGC i Rodalies de Sant Cugat i Rubí. I com a model d'aquesta explicació, l'estació de FGC de Les Planes. Tot plegat, unes inversions econòmiques, apunta femVallès i, a més, seria "un tràmit administratiu molt mínim".
L'estació de FGC de Les Planes Foto: Flickr / Ángel González Galván
A mig termini, la proposta de l'entitat és més ambiciosa i passa perquè FGC (és a dir, la Generalitat)
gestioni Rodalies, tenint en compte el
corredor mediterrani al llarg de l'R8 i que l'operadora ferroviària catalana "té el projecte de connexió de la seva cotxera de Rubí" amb aquest ampli internacional. Això "trauria
pressió sobre el centre de Barcelona", calcula i també assenyala "serveis circulars que facin la volta a Collserola". En aquest sentit,
un nou túnel entre Sant Cugat i la capital catalana faria que des d'aquesta s'accedís "al corredor prelitoral i de relació amb els serveis regionals" ferroviaris creats.