Les propostes per millorar, i incrementar, l'oferta de
transport públic entre el
Vallès i Barcelona han sumat una nova idea, de la mà de femVallès:
un túnel de Rodalies pel litoral de la capital catalana. Una infraestructura de
2,5 quilòmetres entre l'estació de França i la zona del Morrot, a Sants-Montjuïc.
L'objectiu seria unir les
línies de Rodalies R1, la de Sant Vicenç de Calders -R4- i l'aeroport del Prat -R2-, així com, amb
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i que permetria
descongestionar la xarxa ferroviària. A més, a través d'enllaços i de canvis en l'ample de les vies, es crearien
dos grans anells ferroviaris per circular entre el Vallès, el Baix Llobregat i Barcelona. Sant Cugat i Cerdanyola Universitat -actualment integrades a l'R8- tindrien connexió directa amb el port i el Moll de la Fusta, al centre de Barcelona, Montcada i Reixac -R2 i R4-, Cornellà o Sant Joan Despí -R4-, entre d'altres.
La idea de la plataforma amb la nova línia de tren (blava) Foto: femVallès
L'arquitecte urbanista
Manel Larrosa ha estat l'encarregat de
presentar el projecte en un acte organitzat, aquesta setmana a Barcelona, pel Col·legi Oficial d'Arquitectes de Catalunya (COAC), la
Fundació Bosch i Cardellach i femVallès. L'expert sabadellenc ha reclamat que "la prioritat de les inversions no ha d'anar dins de Barcelona, sinó a fora. Hem de
tenir una visió regional”, ha assegurat.
El tram de litoral barceloní del projecte de femVallès Foto: COAC
Larrosa ha apuntat que, de totes maneres, aquest
tercer túnel també tindria beneficis per a la ciutat, ja que podria aparèixer un
nou front marítim al Moll de la Fusta -on hi hauria una nova estació de Rodalies (Barcelona-Mar)- i transformar l'actual estació de França. L'ordenació de les vies a l'àmbit del port permetria fer
canvis urbanístics a la Marina del Prat Vermell, una de les zones de més creixement de Barcelona. “Té grans possibilitats i encaixa en la mentalitat barcelonina”, ha argumentat.
El túnel de Collserola
L'urbanista ha rescatat una
llarga reivindicació feta des de la comarca: el segon túnel a Collserola per a la
línia del Vallès de FGC. Tenint en compte, ha recalcat, que en l'actualitat hi ha
en marxa la unió amb el Baix Llobregat. Es podrien fer
serveis directes entre ambdues comarques, també des de Sabadell, sense necessitat de fer intercanvi,
utilitzant part de les línies existents d'FGC. Això
permetria trens semidirectes i escurçar els temps actuals -en aquests moments entre Sabadell (Parc del Nord) i Barcelona (plaça Catalunya) hi ha 54 minuts-. “Necessitem
un ferrocarril interurbà, no un metro. Que sigui més barat i més ràpid”, ha argumentat.
Entre el públic assistent hi havia
el coordinador del pla de Rodalies de Catalunya, Pere Macias, que ha posat damunt la taula recuperar una part de la
Línia Orbital Ferroviària. És a dir, construir un bypass a Barberà del Vallès per enllaçar Terrassa, Sabadell i Granollers amb serveis directes. "Que s'ha de lligar les tres capitals del Vallès és una obvietat extraordinària”, ha reblat. Una inversió que per a ell té tot el sentit, ja que entre les dues comarques vallesanes "hi viuen
1,3 milions de persones", mentre que "a Barcelona, 1,6 milions, perquè tinguem la dimensió”.
"Centralisme de Barcelona"
La ponència ha volgut evidenciar la importància
d'actuar d'acord amb l'àrea metropolitana.
Francesc Camps, de la Fundació Bosch i Cardellach, ha indicat que la proposta exposada per Larrosa reflecteix “la mirada des de la perifèria, rica però crítica”. Una visió que ha coincidit amb la del president de femVallès,
Antoni Abad: “El Vallès ha de superar la condició de perifèria metropolitana”. Ha deixat clar que el projecte
no va contra ningú, sinó que busca sumar: “Barcelona és país, volem el seu lideratge. Però, des del màxim respecte, la capital viu intramurs. Hem d'aplanar Collserola.
Ens hem de veure!”.