1 de 10

Error en el resultat oficials a la diputació: així es reparteix realment el poder provincial

Salvador Illa va anunciar que el PSC havia guanyat a les quatre diputacions perquè el Ministeri s'ha equivocat en el repartiment

Salvador Illa va afirmar erròniament que el PSC ha guanyat a les quatre diputacions. | Adrià Costa Rifà
per Roger Tugas Vilardell, Barcelona | 29 de maig de 2023 a les 16:19 |
"Els socialistes hem guanyat les eleccions municipals. [...] El PSC és, amb les dades de què disposem, el primer partit a les quatre diputacions de Catalunya". Ho va afirmar diumenge a la nit, eufòric, el primer secretari del partit, Salvador Illa, però les dades de què disposava eren errònies: els socialistes van treure un magnífic resultat aquest 28-M, però només van ser primera força a la Diputació de Barcelona, mentre que va ser segons a la de Tarragona i tercers a les de Girona i Lleida.

A què es deu aquest error? Illa es devia confiar dels resultats que difonien les aplicacions del Ministeri de l'Interior, però aquestes contenien errors, per exemple, a l'hora d'agrupar els partits a nivell supralocal. Entre d'altres, com que Junts usava l'epígraf de Compromís Municipalista, el confonia amb la formació valencianista Compromís (i en mostrava el seu logotip a alguns municipis catalans). Això provocava que, a l'hora de sumar resultats a nivell de juntes electorals i atribuir-ne els representants a les diputacions, aquests càlculs no es fessin de forma correcta.

Quins han estat els resultats reals a les quatre diputacions catalanes, quins difon el Ministeri i com es van repartir el 2019?




En el cas de Barcelona, el PSC es va imposar, però no amb els 25 escons que li atribuïen els resultats oficials -a un de la majoria absoluta-, sinó amb 18, set per davant d'ERC i Junts. Els comuns n'obtenen cinc, el PP quatre i Vox i Tots per Terrassa, un cadascun. En el cas de Tarragona, l'aplicació del Ministeri dibuixava un empat entre PSC i ERC, però, en realitat, els socialistes empatava amb Junts..., en el segon lloc, amb vuit diputats, un per sota dels republicans. L'extrema dreta també hi ha entrat, amb un, com el PP.

Quant a la Diputació de Lleida, en algun moment de la nit també s'apuntava a un empat entre PSC i ERC, però la realitat distava molt d'això, ja que hi ha guanyat Junts, amb deu representants, per davant dels republicans (8) i, en especial, del PSC (4). Els hi acompanyaran dos escons del PP i un d'Ara Pacte Local. Un altre error clamorós és a la Diputació de Girona, on els resultats oficials situaven el PSC com a líder en solitari, però, en canvi, és Junts qui s'ha imposat, per davant d'ERC i duplicant als socialistes. En aquest cas, la CUP hi obté dos escons, i Tots Empordà i Independents de la Selva, un cadascun.


Sigui com sigui, ERC reté el lideratge de la Diputació de Tarragona, però perd el de Lleida en favor de Junts, que repeteix com a primera a Girona. L'únic guany pel que fa primers llocs del PSC és el de Barcelona, si bé el 2019 van empatar-hi amb ERC i ara trenquen la igualada. Les dades oficials del Ministeri que van enganyar Illa, en tot cas, segueixen publicats intactes -i equivocats- al migdia de dilluns.


 

Participació