L'AUP demanarà al ple un servei d'acompanyament digital a la ciutadania

La formació creu que, tot i que les administracions i empreses s'han adaptat a les noves tecnologies, hi ha un gruix de la població que encara no ho ha fet o que està aprenent a desenvolupar-se en aquest entorn

Betlem Cañizar i Marina Dolset, de l'AUP, en una imatge d'arxiu
Betlem Cañizar i Marina Dolset, de l'AUP, en una imatge d'arxiu | Marta Casas
Redacció
28 d'abril del 2021
L'Alternativa d'Unitat Popular presentarà dues mocions al proper ple, aquest dijous. La primera és una proposta que, com expliquen, "ja hem fet en diverses ocasions", atesa la circumstància de distanciament social i tancament de serveis presencials i equipaments derivada de la crisi de la Covid-19. Molts processos de digitalització de la societat "s'han accelerat" a conseqüència de la pandèmia, i per això presenten una bateria de propostes per avançar en la "digitalització permanent". 

I és que les administracions han ampliat l'oferta de serveis i recursos als quals s'accedeix en línia: els tràmits a les OAC, les preinscripcions escolars, beques menjador o casals d'estiu, la inscripció a activitats culturals, la participació en reunions... "Fins i tot per aparcar a la zona taronja es requereix una aplicació mòbil, sense alternativa no digital", recorden. 

L'AUP considera que hi ha serveis que en aquests temps de crisi són "bàsics per a la supervivència de la ciutadania" i que ara es tramiten de manera telemàtica, i les línies d'atenció telefònica de vegades "són incompatibles amb el món laboral, o bé estan saturades per l'elevada demanda que tenen". 

La pandèmia ha fet que aquesta transformació digital s'hagi accelerat, tot i que tant empreses com administracions ja havien engegat i per això una part de la població està adaptada a les noves eines, però també "hi ha un gruix important de persones que en queden excloses o que estan, tot just, aprenent a desenvolupar-se en aquest entorn", argumenta l'AUP. En molts casos, doncs, aquest fet genera "exclusió i vulneració de drets d'accés a ajudes bàsiques, a l'escolarització obligatòria a través de la preinscripció o la matrícula...", afegeix.

A més, la formació alternativa no només assenyala la dificultat en l'accés a les eines o la connectivitat, sinó que també considera que determinat llenguatge "administratiu" genera també una bretxa entre la població, ja que la seva comprensió no sempre és fàcil.
 

L'Oficina d'Atenció al Ciutadà a Les Torres Foto: Marta Casas



Amb tot, l'AUP creu que una part de la ciutadania queda exclosa d'alguns dels serveis i "agreuja més la situació d'aquella més vulnerable", i demana la posada en marxa de serveis per a l'acompanyament digital de la ciutadania, que permetin "que disminueixi la bretxa social que s'obre davant la digitalització de la societat". 

Durant aquesta pandèmia, com explica la formació alternativa, s'ha fet acompanyament digital a l'OAC de Les Torres - un acompanyament, però "durant un temps acotat" i que es va engegar arran d'una petició de la mateixa AUP, com remarquen - i s'han obert noves línies de Whatsapp o telèfon per poder absorbir i facilitar les necessitats d'accés a serveis de la ciutadania. També han pogut constatar el volum de demandes que es van atendre al CRAC, per exemple, que durant un temps va habilitar un punt d'assessorament per a la tramitació d'ajudes - unes demandes que es continuen rebent a l'equipament cultural, tot i que el recurs ja no està actiu.

Entre els acords que proposa l'AUP a la moció que presentarà per debatre al pròxim ple hi ha la implementació d'un servei d'acompanyament digital itinerant per barris, que permeti demanar hora a través de les principals aplicacions de missatgeria, que serveixi per acompanyar en tota mena de tràmits amb les diverses administracions i que es doti aquest nou servei dels recursos humans, materials i econòmics suficients.

"Per un model energètic sostenible a Catalunya"

L'AUP portarà un segon text al ple que demanarà l'adhesió de l'Ajuntament de Rubí al manifest Per un model energètic sostenible a Catalunya, impulsat per la Federació d'Ecologistes de Catalunya, amb l'objectiu de fer visible la demanda de promoure "un canvi en la gestió de l'energia a la ciutat: de proximitat, sostenible, respectuosa amb l'entorn i democràtica". 

La moció es presenta després que s'hagi conegut el projecte d'instal·lació d'una línia d'alta tensió que duria energia generada al Segrià i Les Garrigues fins a l'àrea metropolitana a través de la subestació elèctrica de Rubí, una actuació que suposaria un "cop dur per al territori" i que seria "completament oposada al canvi en la gestió de l'energia que el ple va aprovar el mes passat", també a instàncies de l'AUP.