En marxa una nova edició dels Pressupostos Participatius

Tot el procés, fase per fase, s'allargarà fins al mes de novembre

Imatge d'una sessió dels Pressupostos Participatius de l'any 2019
Imatge d'una sessió dels Pressupostos Participatius de l'any 2019 | Ajuntament de Rubí
Redacció
04 de juny del 2021
Actualitzat el 05 de juliol a les 7:21h
Aquest divendres s'ha posat en marxa una nova edició dels Pressupostos Participatius, que es farà a través de la plataforma Participa Rubí i servirà perquè la ciutadania pugui decidir el destí de 300.000 euros del pressupost municipal en inversions - 50.000 dels quals es decidiran a través del Consell de la Infància i l'Adolescència de Rubí.

El procés també incorporarà els consells sectorials per tal de facilitar al màxim la participació dels veïns, i per això es faran sessions de treball específiques amb el Consell de la Gent Gran, el Consell Municipal de la Salut i el Consell de la Formació Professional.

També s'habilitaran punts d'informació i votació presencials, i totes les sessions de treball tindran una alternativa en línia. Per tal de rebre suport sobre el funcionament del portal de participació, es pot contactar amb el correu participacio@ajrubi.cat i programar una sessió telemàtica.

En paral·lel, la plataforma Participa Rubí s’ha actualitzat amb nous elements de suport i gestió, per fer més amable i senzilla la seva utilització.

L'edició dels Pressupostos Participatius de l'any 2021 es va haver de suspendre a causa de la situació de pandèmia, i és per això que el regidor de Participació Ciutadana, Pau Navarro, ha volgut remarcar que en aquesta edició, que aporta "elements quantitatius i qualitatius que hem après durant aquesta pandèmia", amplia les formes de participar.

Els Pressupostos Participatius 2022, fase per fase

El dia 10 de juny a les 8.30h tindrà lloc un acte de presentació de la nova edició dels Pressupostos Participatius, a l'auditori del Rubí Forma. L'acte serà presencial però també es podrà seguir en línia, però cal inscriure-s'hi prèviament al correu participacio@ajrubi.cat.

La primera fase, oberta avui mateix, és la presentació de propostes, que es podran fer arribar fins al 10 de juliol. Durant aquest període s'habilitaran diversos espais per assessorar i acompanyar en la presentació de propostes: l'11 de juny a la biblioteca Mestre Martí Tauler (10.30h - 11.30h), el mateix dia a Can Fatjó (16.30h - 19.30h), el 22 de juny a l’estació dels FGC (10.30h - 11.30h) i a plaça de la Sardana (16.30h - 19.30h).

El 21 de juny hi haurà un taller híbrid - presencial i telemàtic - a la biblioteca Mestre Martí Tauler (18h). Sigui quin sigui el format de participació, cal fer la inscripció al correu de participació de l'Ajuntament.

Les entitats locals també poden prendre part del procés ja sigui des de la plataforma o bé en aquestes cites presencials.

La següent fase és la de valoració de les propostes, que han de respondre al concepte d’inversió, és a dir, tot allò que l’Ajuntament pot construir o adquirir. No s’admetran idees i iniciatives que proposin qüestions relatives al manteniment de la ciutat, la contractació de persones o l’organització d’esdeveniments. Cada persona o entitat pot fer un màxim de tres propostes.

Així, entre mitjans de juliol i fins al setembre, totes les aportacions seran valorades tècnicament i econòmica per part dels tècnics municipals, perquè avaluïn si són adequades als criteris d'inversió i al pressupost previst, i també per proposar unificació de propostes similars. Tot aquest procés s’allargarà de mitjans de juliol fins al setembre.

A l'octubre, la ciutadania s'encarregarà de fixar les prioritats, triant les iniciatives a les quals vol donar suport a través de la plataforma Participa Rubí. Cada persona que hi participi podrà donar el seu suport a un màxim de cinc propostes.

El mes de novembre es procedirà a la votació de propostes. En aquest període també s’habilitaran punts de votació presencial, amb la intenció de facilitar la participació a tothom que ho desitgi. Es podran votar tantes opcions com sigui possible, amb un mínim de dues i sempre que el cost total no superi els 250.000 euros de pressupost total.

Les accions que rebin més vots són les que passaran a ser una realitat. L’execució d’aquestes es durà a terme durant el 2022.