Fa anys que els
animals salvatges han esdevingut una causa important de sinistralitat viària. L'increment de les poblacions de
senglars i
cabirols no s'atura i l'any passat ja van provocar un terç dels accidents, segons un
informe dels Mossos avançat per RAC1. Es tracta d'un increment d'un 25% respecte al 2021.
15 accidents per dia
El 2022 es va tancar amb
5.482 accidents –15 per dia- que la policia catalana va atribuir als animals salvatges. Són un
25% més que l'any anterior i un 29% del total. En només quatre anys han
augmentat un 90% en el cas dels
senglars –de 2.233 a 4.243- mentre que els provocats per
cabirols s'han multiplicat per tres, de 348 a 1.239.
Els sinistres provocats per senglars es disparen entre octubre i desembre. En els cabirols, en canvi, l'època amb més accidents és l'abril i el maig.
Es dona la circumstància que la
DGT ha estrenat per aquest 2023 un senyal amb un porc senglar, per indicar el perill per la presència d'animals salvatges.
Girona i Catalunya Central, les comarques més afectades
La superpoblació de senglars és general, però
afecta especialment les comarques gironines, metropolitanes i de la Catalunya Central. De fet,
Acció Climàtica declararà l'emergència cinegètica només a Girona –i a Ponent per la superpoblació de conills-.
La Selva i l'Alt Empordà són les comarques amb més accidents provocats per senglar mentre el Solsonès i el Bages lideren el rànquing dels causats per cabirols. En conjunt,
Noguera (344 accidents),
Bages (338) i l'
Anoia (282) són els territoris més afectats.
Comarques amb més accidents de trànsit causats per senglars
1. Selva: 275 accidents
2. Alt Empordà: 259 accidents
3. Noguera: 232 accidents
4. Bages: 226 accidents
5. Anoia: 209 accidents
Comarques amb més accidents de trànsit causats per cabirols
1. Solsonès: 123 accidents
2. Bages: 112 accidents
3. Noguera: 112 accidents
4. Anoia 96 accidents
5. Segarra: 89 accidents
Les solucions per disminuir l'accidentalitat impliquen reforçar els tancaments perimetrals a les autovies, el condicionament de passos inferiors i superiors per a animals o
senyals de trànsit lluminosos nocturns, com els que ha instal·lat la Diputació de Girona com a prova pilot als municipis de Canet d'Adri, Pals i entre Torroella de Fluvià i Sant Pere Pescador.
El
Servei Català de Trànsit també
aposta per uns uns altres senyals intel·ligents que s'activen quan quan detectin algun animal. Segons RAC1, es provarà aquest 2023 en dos o tres trams d'elevada concentració de senglars.
Impacte
NEWSLETTER QUINZENAL
Una mirada positiva i realista per no perdre's en els temps difícils de l'emergència climàtica