ZONA DE BAIXES EMISSIONS

Un 2,4% menys de trànsit a Barcelona el primer dia feiner de la Zona de Baixes Emissions

La reducció en el nombre de vehicles a les rondes ha estat de l'1,8%, mentre que als accessos ha estat del 0,8%

per Albert Cadanet, 8 de gener de 2020 a les 17:00 |
Zona de Baixes Emissions | Paula Roque
Aquesta informació es va publicar originalment el 8 de gener de 2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Per l'Ajuntament de Barcelona, el 8 de gener era la primera prova de foc per la Zona de Baixes Emissions (ZBE). Després que les famílies hagin tornat a la seva rutina, el consistori de la capital catalana ha anunciat que el trànsit a l'interior de la ciutat s'ha reduït un 2,4% en el primer dia feiner de l'any. Per altra banda, la reducció en el nombre de vehicles a les rondes ha estat de l'1,8%, mentre que als accessos ha estat del 0,8%.

L'Ajuntament ha decidit comparar les dades del 8 de gener amb el trànsit mitjà dels dies laborables de novembre. Segons ha explicat Eloi Badia, regidor d'Emergència Climàtica i Transició Ecològica de Barcelona, "la variabilitat entre els diferents mesos és molt petita" i, per tant, no veu necessari que s'hagin de comparar les dades interanualment. 


Malgrat tot, Badia ha recordat un cop més que les dades s'han d'interpretar "amb cautela" a causa de "l'alta variabilitat del trànsit" durant els primers dies de gener. Pel regidor, a finals d'aquest mes es tindrà "una radiografia més exacte", no tan sols sobre el trànsit sinó també sobre l'impacte que té la Zona de Baixes Emissions en la salut de les persones.

A banda, el dirigent ha recordat que la ZBE va més enllà de reduir el nombre de vehicles a la ciutat. "Si es produeix una renovació del parc d'automòbils, es poden reduir igualment les emissions amb el mateix nombre de vehicles", ha explicat. Malgrat tot, Badia ha recordat que la circulació de menys vehicles implica "menys accidentalitat, menys soroll i major qualitat de vida".


Impacte en la salut de les persones

"Tot i que persones com Díaz Ayuso asseguren que la contaminació no mata, els impactes que té en matèria de salut són molts". Així ha començat la seva intervenció Gemma Tarafa, regidora de Salut, Envelliment i Cures de l'Ajuntament, que ha explicat les mesures que prendrà el consistori per avaluar l'impacte de la ZBE sobre la salut de les persones.

Segons Tarafa, un grup d'experts es reuniran periòdicament per elaborar un informe monogràfic sobre la qualitat de l'altre que es publicarà cada sis mesos. A banda, també es publicarà un informe anual on es faran diverses estimacions sobre l'evolució de la mortalitat a la ciutat i la possibilitat de contraure malalties cardiovasculars o cardiorespiratòries.

El grup d'experts estarà format per membres de l'Institut de Diagnòstic Ambiental y Estudis de l'Aigua de Barcelona (IDAEA), l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) i l'Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB). A més, hi haurà tècnics de qualitat ambiental vinculats a la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i l'AMB.

Actualització de les dades

L'Ajuntament de Barcelona va emetre el seu primer balanç sobre la Zona de Baixes Emissions el passat 2 de gener, una data en què el nombre de vehicles a l'interior de la ciutat es va reduir un 11% respecte al 23 de desembre de 2019. Malgrat tot, Badia va recordar que aquelles dades s'havia d'interpretar "amb cautela" a causa de la poca representativitat de les dades.

 

Participació